Har en bygning på grunden jeg tænkt mig at isolere og ordne vægge & gulv i. Så jeg får en lille "Man-cave" at trække mig tilbage til og rode med diverse tekniske hobbies :D

Spørgsmålet er bare, hvordan jeg går til værks på den rigtige måde? Det, der findes i dag, er jo selve rammen og vægge i gammel type.

Bygningens indre med gammel trævæg og stablede døre, omgivet af materialer til renovering, som rør og papkasser.

Panelet er af typen bræddebeklædning.

Rødt, træhus med gul dør og hvidrammede vinduer. Taget er af bølgeblik. En høj grøn busk står tæt ved huset.

Det har vel været opvarmet og vasket en gang i tiden, kan jeg tro.

Gammelt ildsted i træbeklædt bygning med murstensvægge; træplanker, tag og traditionelle byggeelementer er synlige.

Saunadelen skal rives, så hele bygningen bliver tom indvendigt. Så det bliver frit op til taget. Men jeg har ikke tænkt mig at have så højt til loftet, men helt almindelige firkantede rum.

Gammelt loft med synlige træbjælker og murstensskorsten, del af bygning til omdannelse til hobbyrum.

Vindpapir, opregle, isolere og på med passende indvendigt vægmateriale. Spørgsmålet er vindpapiret.. Kan jeg fastgøre det direkte på vægpanelen eller skal det have afstand?
Derefter, efter isolering og nye indvendige vægge.. Plast eller ikke?

Indersiden af en bygning med en gammeldags trækonstruktion og locklæktpaneler på væggene. Stakken af isoleringsmateriale ligger på gulvet.

Det er altid svært at få en fornuftig vindtætning uden at afklæde ydersiden og sømme vindbeskyttelsesplader under brædderne. Så må man vel lægge vindbeskyttelsesplade direkte mod brædderne mellem stolperne og acceptere at fyre for kragerne, når det blæser. Jeg ville bruge en træfiberbaseret vindbeskyttelsesplade.
Hvis brædderne ikke er rådne nederst, er det vel bedst at fjerne ribberne og sømme vindbeskyttelsesplade udenpå de gamle brædder og derefter ny bræddebeklædning udenpå.

Hvis du holder dig til klassisk rødmaling på rødmylla og rågmjöl og vitriol, så ånder facaden, og da synes jeg ikke, at du behøver nogen luftspalte. Al fugt forsvinder direkte ud gennem brædderne.

• Synes
Overgaard
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.