Ved ikke hvordan jeg skal gøre. Har en tilbygning hvor overetagen ikke er færdiggjort. Tænkte at isolere og gøre den klar som soveværelse. Konstruktionen nu er riflede pladetag sømmet fast på lægter. Under lægterne direkte på spær er der rullet kombinationsvæv, diffusion og damptæt. Taghældningen er mere end 14 grader. Når jeg nu skal isolere, kan jeg lægge isolering direkte mod kombivævet. Fugtsikringen skal helst være mod indervæggen. Hvis jeg nu sætter isolering direkte imod, skal jeg have en fugtsikring mod indervæggen. Er bange for, at jeg må rive pladetaget af og lægge råspont.

• Loftområde med uisolerede vægge og synlige træbjælker. Et enkelt vindue med udsigt. Trægulvet er delvis dækket af byggemateriale.
R Rykers sagde:
Ved ikke hvordan jeg skal gøre. Har en tilbygning hvor førstesalen ikke er færdiggjort. Tænkte på at isolere og indrette som soveværelse. Konstruktionen nu er profilpladetag fastgjort på lægter. Under lægterne direkte på spærene er der udrullet kombinationsvæv, diffusion og damptæt. Taghældningen er mere end 14 grader. Når jeg nu skal isolere, kan jeg lægge isolering direkte mod kombivæven. Fugtspærren skal helst være mod indervæggen. Hvis jeg nu sætter isolering direkte imod, skal jeg have en fugtspærre mod indervæggen. Er bange for at jeg skal rive pladetaget af og lægge bræddebeklædning.
Hej, fik du noget godt svar på hvordan du skulle gøre? Jeg overvejer det samme, at lægge isoleringen direkte mod kombivæv.

Hej, jeg har samme løsning på mit garagetag.
Da det var tid til at isolere, byggede jeg et luftspalte med masonit.

Mvh Mathias

Hej
Jeg tog kontakt med producenten af væven. De sagde, at det var godkendt at sætte en 3cm luftspalte mod væven. Derefter isolering og så plast. Jeg vil sætte en lægte på 3cm og derefter masonit. Jeg undgår at fjerne pladetaget og lægge råspont. Vigtigt var, at hældningen skal være mere end 14 grader. Jeg vil også tape samlingerne. Jeg vil åbne for luftspalten mellem tagfoden, og den vil slutte over isoleringen og derefter med en luftventil i tagspidsen.

• Synes
vedex83
  • Laddar…
Jeg tænker sætte en diffusionsåben dug mellem spær mod 45x70 reglerne og derefter isolere mod dem. Vil også lægge en afstand på reglerne, så eventuelt vand kan løbe frit nedad.

• Tagkonstruktion med træstolper og bølgeplader for et byggprojekt. En stige står op ad en struktur af træplader og reglar.
Hej
Nu er jeg ingen bygger, men set at der bliver en del fugt/vand under pladtaget, som drypper ned på det underliggende tag. Har du da en diffusionsåben dug, findes der nok risiko for, at der kommer vand/fugt ned i isoleringen. Er det ikke bedre så at sætte en diffusionsspærre, hvor pladtagets dråber kan løbe ned og så en luftspalte mellem isolering og diffusionsspærre. Det er, hvad jeg tror.

Hej, tak for dine tanker.
Min tagplade har kondensbeskyttelse, så den afgiver ikke meget kondens. Dugen skal ikke slippe vand igennem men kunne ånde. Jeg har tænkt at sætte plastik på indersiden af taget, så fugten skal komme ud et sted.
Her er et uddrag fra producenten af den dug, jeg har tænkt mig.
"Dette er en diffusionsåben tagdug med høj dampgennemtrængelighed, som monteres direkte på varmeisoleringen eller på råspån. Tagdugen er fremstillet af tre lag, to lag UV-stabiliseret 'non-woven' polypropylen-filt og et lag armeringsmembran. Tagdugen er egnet som underlag ved betonsten, keramiske plader, metal, aluminiumsplader og naturlige skiferplader. Taghældningen må ikke være under 14 grader. Efter installation af tagdugen bør ydertaget monteres hurtigst muligt, dog senest inden for seks uger. Bemærk, at tagdugen ikke er gennemtrædingssikker. Ved montering direkte på spæret kan isolering fyldes i hele rummet mellem bjælkebenene.

Takket være at tagdugen er diffusionsåben, er der ikke behov for en luftspalte. Tagdugen kan også monteres på råspån eller på andre pladematerialer til ydertag. Dugen monteres med en overlapning på 10 cm og limes i samlingerne, eller samles med klisterkanter, hvis sådanne er til stede. For at undgå at regnvand kommer ind i konstruktionen og isoleringen skal der lægges en tætningsstrimmel mellem strølægte/bærlægte og tagdugen. Hæfteklammer og papsøm må ikke være synlige ved fastgørelse af tagdugen på råspån. Rullen bør opbevares i et køligt og tørt rum."
Mvh.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.