Jeg har lagt XPS (fra byggmax) under terrasse, hvor jeg har bygget et indglasset udestue. Efter mange tips og råd fra forummet og andre steder.

Men nu hvor jeg er færdig, stødte jeg på lidt information om, at XPS er et meget let antændeligt/brandfarligt materiale.

Jeg undrer mig egentlig bare over, om jeg burde have gjort noget anderledes, eller om dette ser OK ud. Jeg lagde XPS-pladerne mellem de eksisterende regler med lidt hældning, så eventuel væske kan løbe af, samt 0,5-1cm fra terrassebrættet.

Sådan siger en Brandingeniør hos Redningstjenesten Storgöteborg:

"Brandklasse F betyder, at produktet ikke opfylder nogen brandkrav, eller at det ikke er testet. I dagens gældende BBR er klasse E dermed generelt det laveste niveau, der gælder, hvor der stilles krav til materialeejenskaber. Imidlertid kan andre materialer i visse tilfælde anvendes, hvis de bygges ind eller på anden måde beskyttes. Med en sådan løsning gælder det dog, at materialet, der beskytter det uklassificerede materiale, opfylder angivne krav i BBR og ikke bidrager til risikoen for antændelse af det underliggende materiale.

Hvilket krav der gælder, afhænger igen af hvilken bygningstype og i hvilket rum materialet placeres.

Vi har desværre ikke mulighed for at besvare mere præcist på specifikke spørgsmål, men henviser dig til en brandkonsulent, hvis du har fortsatte overvejelser omkring dit specifikke tilfælde."

Bør man supplere på en eller anden måde?

Her er lidt billeder! Tak :)
Billede af en terrasse under opbygning med synlige XPS-plader mellem trærammer under terrassebrædderne. Byggeudstyr ses i baggrunden. Bygge af inglaset uterum med XPS under trægulv. XPS-plader mellem reglerne med en lille hældning, værktøj og materialer på stedet.

(Jeg spurgte oprindeligt i Have & Udendørs › Terrasse & Udeplads men indså, at det nok var den forkerte del af forummet)

Det er nok ikke den optimale løsning er jeg bange. Man kan jo forestille sig, at en gnist fra en grill udenfor en åben skydedør kunne antænde cellplasten hvis uheldet var ude. Stenuldsbaseret markplade og vindsbeskyttelsespapir havde måske været bedre. Med den kan du desuden med god samvittighed lægge isoleringen op ad træbjælkerne og få det hele vindtæt og betydeligt varmere end med XPS og en sprække. Selvfølgelig skal der være ventilation på undersiden og i udestuen, men som vanligt skal ventilationen være enten reguleret eller dimensioneret korrekt, ikke ukontrolleret fri blæs.

F fb35523 sagde:
Det er nok ikke den optimale løsning, er jeg bange for. Man kan jo forestille sig, at en gnist fra en grill uden for en åben skydedør kunne antænde celleplasten, hvis uheldet var ude. Stenuldsbaseret grundplade og vindspærepapir havde måske været bedre. Med den kan du desuden med god samvittighed lægge isoleringen op til træreglerne og få det hele vindtæt og betydeligt varmere end med XPS og en sprække. Selvfølgelig skal der være ventilation på undersiden og i udestuen, men som vanligt skal ventileringen være enten reguleret eller dimensioneret korrekt, ikke ukontrolleret frit blæs.
Tusind tak for dit svar, jeg mistænkte næsten, at sådan et ville komme! Desværre set flere forslag til den løsning jeg har valgt (her på forumet).

Findes der noget andet alternativ, som du mener, end at bryde op og gøre alt om?

Glasinddækket veranda med grå sofa, pudder og lille bord. Træterrasse og ophængt lys på væggen.

Rickard.
Grill ikke nærheden bare eller gør andet brandfarlige aktiviteter der. Xps er ikke letantændeligt men er såklart ikke godt i en brændende konstruktion hvor det kan nære ilden men det brænder ikke godt selv.

Jeg ved såklart ikke præcis hvad dette er men det er nok lignende.

• Synes
fekberg
  • Laddar…
Rickard. Rickard. sagde:
Grill ikke i nærheden bare eller lav andre brandfarlige aktiviteter der. Xps er ikke letantændeligt men er selvfølgelig ikke godt i en brændende konstruktion, hvor det kan nære ilden, men det brænder ikke godt af sig selv.

[media]
Jeg ved selvfølgelig ikke præcis, hvad dette er, men det er nok lignende.
Interessant video, og endnu mere interessante kommentarer!

XPS'en ligger kun under udestuen og intet er eksponeret udenfor. Reglar rundt hele konstruktionen.

Et par overvejelser:
- Bør man have lagt fiberdug/vindtæt papir mellem terrassebrædder og xps?
- Findes udestuemåtter, som er lavet til alle vejrforhold, der er flammehæmmende, bør man måske have sådan en?

Eller skal man bare bide i det sure æble og rive XPS op og udskifte? Tør næsten ikke tænde et fyrfadslys i nærheden :)

Tror du overdriver frygten lidt mange materialer er mere eller mindre brandfarlige. Ser ud som om du har et par fine brandfarlige hynder og puder på havemøblerne f.eks. Tag en stump af pladen du har brugt og lav din egen test, forskellige fabrikater kan opføre sig på forskellige måder. Antager at du ikke vil gå løs med en gasbrænder i havestuen.

• Synes
pennybridge og 1 anden
  • Laddar…
F fekberg sagde:
Tusind tak for dit svar, mistænkte næsten at et sådant ville komme! Desværre set flere forslag på den løsning jeg har valgt (her på forumet).

Findes der noget andet alternativ som du anser end at bryde op og lave om alting?

[billede]
Risikoen er lille, men man må også forstå, at det ikke går at sammenligne en video med en gasbrænder med et brandhjerde som har fået fat og brandgasser dannes af alt materiale p.g.a. varmen. Havde du haft XPS:en (?) fra videoen i en ovn ved 300 grader først, havde du fået se en rigtig brand! Det er det miljø der opstår lokalt i begyndelsen af en brand. Du har sikkert mærket at et enkelt brændestykke knapt går at få ild på, men hvis du har 3-4 som varmer hinanden, bliver det et herligt bål.

Jeg har egentlig ingen anelse om hvad brandsikringsregler siger, men jeg undrer om det ikke er direkte forbudt med en sådan løsning. Som minimum bør du have koblede røgalarmer i udestuen og inde, så du kan få en tidlig advarsel hvis noget skulle ske. Nu tror jeg ikke, at den største risiko for brand er udefra og ind, men hvis det værste skulle ske og du får brand i elkabler i en væg som brænder igennem, kan udestuen bidrage til at skaden bliver unødigt stor.

Edit: fandt dette: "Mange tror at celleplast er sikkert at bygge med, fordi det er tilladt, men som materialet anvendes i dag, udgør det en stor brandfare. Sikkerheden bygger på at alt er perfekt, at det bygges præcis som det er testet, at det er vedligeholdt og uskadt og at ingen tændkilde tager sig forbi de beskyttende overflader."
https://www.brandskyddsforeningen.se/brandsakerhet/byggsektorn/cellplast/

F fb35523 sagde:
Riskerne er små, men man skal også forstå, at det ikke går at sammenligne en video med en gasbrænder med et brandsted, der har fået fat, og brandgasser dannes af alt materialet p.g.a. varmen. Havde du haft XPS:en (?) fra videoen i en ovn ved 300 grader først, havde du fået se en rigtig brand! Det er det miljø, der opstår lokalt i begyndelsen af en brand. Du har sikkert bemærket, at et enkelt træstykke knapt går at få ild i, men hvis du har 3-4, der opvarmer hinanden, bliver det en herlig brand.

Jeg har egentlig ingen anelse om, hvad brandbeskyttelsesreglerne siger, men jeg undrer mig om det ikke er direkte forbudt med en sådan løsning. Som minimum bør du have forbundne brandalarmer i udestuen og inde, så du kan få en tidlig advarsel, hvis noget skulle ske. Nu tror jeg ikke, at den største risiko for brand er udefra og ind, men hvis det værste skulle ske, og du får brand i elkabler i en væg, der brænder igennem, kan udestuen bidrage til, at skaden bliver unødvendigt stor.

Edit: fandt dette: "Mange tror, at celleplast er sikkert at bygge med, fordi det er tilladt, men som materialet anvendes i dag, udgør det en stor brandfare. Sikkerheden bygger på, at alt er perfekt, at det bygges nøjagtigt, som det er testet, at det er vedligeholdt og uskadet, og at ingen tændkilde kommer forbi de beskyttende overflader."
[link]
Du har helt ret.

Har også læst det der, de sigter vel til, at man bør have gipsplader eller lignende som et beskyttende lag.

Ikke helt let at finde præcis, hvad der gælder, eller hvordan man burde gøre.

Jeg talte med en brandkonsulent, som, ligesom nogle andre bygherrer, påpegede at celleplast/XPS er uegnet at bruge, medmindre det bygges ind i brandsikrende materialer (fibercement, gips, eller lignende).

Det bør egentlig beskyttes nedefra med en trossbund, samt en plade ovenpå.

Brandkonsulenten sagde, at hvis ulykken er ude, og det begynder at brænde i nærheden af celleplasten, så er den i princippet umulig at slukke og bidrager til øget spredning af ilden. I den forbindelse påpegede han også, at forsikringsselskabet kan have indsigelser, hvis man har bygget på denne måde.

Med det sagt, burde man måske skifte til rockwool (stenuld) eller lignende.

• Synes
HGR.
  • Laddar…
Jeg tror den største risiko med din konstruktion er mus/sortmyrer, de har god plads, beskyttet beliggenhed og varmt og hyggeligt mtrl at bygge med/i.
I min pleje skal celleplast dækkes med mindst 7 cm beton på oversiden og ligge godt under jord på øvrige sider, altså et unødvendigt kringlet mtrl at bruge, hvis man ikke har støbt plade.

• Synes
fekberg
  • Laddar…
F fribygg sagde:
Jeg tror den største risiko med din konstruktion er mus/sortmyrer, de har god plads, beskyttet placering og varmt og hyggeligt mtrl at bygge med/i.
I min verden skal celleplast dækkes med mindst 7 cm beton på oversiden og ligge godt under jord på øvrige sider, altså et unødvendigt besværligt mtrl at bruge, hvis man ikke har støbt plade.
Det er jo også en god pointe! Havde jeg vidst det jeg ved i dag, havde jeg aldrig valgt celleplast.

Hælder mod at sætte et par reststykker i bunden og bare lægge stenuld på det.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.