Har til hensigt at rive en bærende væg ned og i stedet montere en HEB-bjælke på 180mm. Spændvidden bliver 4800mm. En konstruktør har set på det, og bjælken skal være tilstrækkelig. Glemte dog at spørge konstruktøren om, hvad jeg skal lægge bjælken på? Vil helst undgå flere bjælker, da de er dyre og tunge. Måske kan man montere bjælken på stående regler? Bjælken i sig selv vejer 380 kg. Fire tagspær vil hvile på den, taghældningen er 27 grader, og snezonen er 2.5.

Så spørgsmål ét bliver, kan man understøtte den med træregler, og hvor grove skal disse så være?

Har forstået, at bjælken skal isoleres mod kondens (brandbeskyttelse er ikke nødvendigt i en villa). Tænkte at gøre det nemt for mig og købe ventilationsisoleringsstrømpe og trække over bjælken, ville det fungere?

Det røde på tegningen er det, der skal rives ned, og den sorte streg er bjælken, der skal monteres.

Ps. På tegningen er der en skorsten med. Denne findes ikke længere og kan derfor ikke fungere som tilsvarende støtte.

Taknemmelig for svar fra nogen med viden om emnet. :)

• Bygningsplan med markeret rød linje viser væg til at blive revet ned; sort streg angiver ny HEB-bjælke 180mm, der skal installeres. Ingen eksisterende murstock.
  • Teknisk tegning af hus med set mod syd og tværsnit, viser detaljer for konstruktion og trækonstruktion; bruges til analyse ved fjernelse af bærende væg.
Senest redigeret:
Hej! Hvis konstruktören har dimensioneret bjælken og udført de nødvendige beregninger, burde han/hun kunne finde dimensionerne på søjlerne i en fart. Belastningerne er jo allerede beregnet. Så mit tip er at tjekke med K.

Derefter forstår jeg slet ikke, hvorfor bjælken skal isoleres mod kondens? Den ligger vel i et varmt rum i sin helhed?

Jeg kan ikke lade være med at få en anden tanke, og jeg mener ikke at være sarkastisk, men: det ser ud til at være fagværksspær på dit hus, disse er jo normalt selvbærende mellem ydervæggene - er væggen virkelig bærende?

Synes også det lyder overdrevet at isolere har aldrig oplevet det som et problem.

Erfaringen siger at 6''6 (150x150) ville være en passende dim men jeg er ikke konstruktør

Så må jeg holde lav profil med isoleringen et stykke tid så. Fokus flyttes nu til spørgsmålene:

1) Er spærerne selvbærende? Kun svar fra nogen, der virkelig ved det.
Er de det, så bortfalder spørgsmål to, hvis ikke ønskes svar og forslag

2) Skal bjælken fungere som støtte eller som et hængende støtte? Med andre ord skal jeg montere den på loftet og lade spærerne hænge i den, eller skal jeg lade den komme ind i huset??

Hvis jeg skal have den på loftet, skal jeg så vælge limtræ i stedet for stål, fordele/ulemper?

:x

• Dokument med byggnadsinstruktioner för grund och väggar, inkluderar specifikationer för material och konstruktion.
  • Bygningsdokument fra 1959 med beskrivelse af tagkonstruktion og byggematerialer, herunder beton og tegltag, samt isolering.
ullberg
"Fribærende fagværkskonstruktion" så hvis det er bygget efter plan, burde det være roligt, men det føles mærkeligt, at konstruktøren har foreslået dette da, måske ved han noget, som vi ikke ved, har han besigtiget og set noget på loftet? eller er dette i stueetagen / kælderen?

EDIT: ser at det ser ud til at være indgangsplanet, det føles som om du burde tage en snak med konstruktøren, hvis det er uklart, om den skal være på loftet eller i boligarealerne, føles det som om, mange andre ting kan være uklare...

/U

Konstruktøren har bare kastet et blik, hurtigt regnet og foreslået tykkelsen på bjælken. Han har ikke regnet eller sat sig ind mere end det. Overvejer at lade nogen få betaling for at gøre det, så jeg kan skyde skylden på nogen, når det går galt.

Ser også, at der står selvbærende men derefter står der også bærende indervægge, det er det, der forvirrer mig og gør mig usikker. Som du siger, er det stueplan, og vinden er kold vind. Om bjælken skal være inde eller ude er kun et spørgsmål om smag.

Måske skal jeg få en konstruktør tilsvarende herhen....

Senest redigeret:
Ser spærtræerne ud som på tegningen også i virkeligheden? I så fald er de fritbærende, og du behøver ingen bjælke. Ligger den aktuelle væg derimod midt under et knudepunkt i spærtræet, skal man måske overveje det en ekstra gang. 7m spændvidde med W-spær bør aldrig være et problem med den tagvinkel. Jeg tror, du skal tolke teksten i byggevejledningen som generel for flere forskellige hustyper fra producenten, men at der ikke forekommer nogen vertikalt bærende indervægge i dit tilfælde.

Spørg din "konstruktør" om underkarmen i dit spærtræ virkelig kan klare at føre snelasten til den aktuelle væg, når den ikke ligger under et knudepunkt...

/Ingeniøren

Tak for alle svar. Jeg kørte med seler og livrem og bestilte en 6 meter limtræsbjælke 90X450. Den skal selv kunne klare snelasten, så nu er jeg for pokker sikker. Måske smider jeg 3000 kr væk, men tør ikke tage chancen.

Skæld ud på mig, I der vil, men jeg håber at blive tilfreds med min fegløsning. :D

Ps. Jeg vil lave en hængende konstruktion som sikkerhed og for at få et pænere loft.

Se dette billede.

• Loft med en limtræsbjælke og trækonstruktioner, isoleringsmateriale og savsmuld omkring. Forberedelse til en hængende konstruktion.
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.