Hej!
Jeg er i gang med at skifte køkken i vores hus fra 60'erne, og skal derfor også lægge gulvvarme. Derfor har jeg brudt gulvet op for at erstatte med sporet spånplader til gulvvarme. Under gulvet ligger ca. 30 cm høvlespåner som isolering ned mod betonbjælkelag (under bjælkelaget er der kælder, så det er ikke mod jord/torpargrund). Se vedhæftet billede. Mit spørgsmål er, skal jeg:
A) fjerne spånerne og isolere med andet?
B) lade spånerne blive og isolere med mineraluld eller lignende direkte ovenpå?
C) ikke røre det overhovedet?
Høvlespånerne og gulvplankerne ser meget tørre og fine ud, men høvlespånerne har dog sunket lidt med årene.
Taknemmelig for svar!
Jeg er i gang med at skifte køkken i vores hus fra 60'erne, og skal derfor også lægge gulvvarme. Derfor har jeg brudt gulvet op for at erstatte med sporet spånplader til gulvvarme. Under gulvet ligger ca. 30 cm høvlespåner som isolering ned mod betonbjælkelag (under bjælkelaget er der kælder, så det er ikke mod jord/torpargrund). Se vedhæftet billede. Mit spørgsmål er, skal jeg:
A) fjerne spånerne og isolere med andet?
B) lade spånerne blive og isolere med mineraluld eller lignende direkte ovenpå?
C) ikke røre det overhovedet?
Høvlespånerne og gulvplankerne ser meget tørre og fine ud, men høvlespånerne har dog sunket lidt med årene.
Taknemmelig for svar!
Medlem
· Västra Götaland
· 232 indlæg
D) Fyld op med mere spåner, så der ikke opstår luftspalter.
At det bliver trækfuldt og koldt om fødderne skyldes, at luften kan bevæge sig i bjælkelaget; hvis du fylder op til pladerne, udfører spånerne deres funktion, luften står stille, og du undgår kolde gulve. Nu skal du i øvrigt have gulvvarme, men så bliver energiforbruget vel mindre i stedet.
Du skal ikke blande forskellige materialer i isoleringen.
Min mening i hvert fald, men jeg kan tage fejl
At det bliver trækfuldt og koldt om fødderne skyldes, at luften kan bevæge sig i bjælkelaget; hvis du fylder op til pladerne, udfører spånerne deres funktion, luften står stille, og du undgår kolde gulve. Nu skal du i øvrigt have gulvvarme, men så bliver energiforbruget vel mindre i stedet.
Du skal ikke blande forskellige materialer i isoleringen.
Min mening i hvert fald, men jeg kan tage fejl
Alternativt lægge en tynd mineraluldsplade på spånene langs ydervæggene og klemme den sammen under gulvspånpladerne.
Den største årsag til kolde gulve er, som sagt, at den kolde udeluft kan passere over spånene.
Den største årsag til kolde gulve er, som sagt, at den kolde udeluft kan passere over spånene.
Klik her for at svare
