Hej
Vi har i dag en uisoleret garage, som vi ønsker at isolere. Normalt skal der, så vidt jeg forstår, være et luftspalte mellem isoleringen og råsponten i tagkonstruktionen. Det er et paptag i øvrigt. Problemet, jeg ser, er, at vi har tagspærene vinkelret på taghældningen. Hvordan bør man gøre?
Er det nok at lægge papisolering direkte mod råsponten og derefter dampspærre/gipsplader?
I væggene tænker jeg, udefra og ind, panel-lægte-vindpap-isolering-dampbremse/spærre-osb-gips.
Vedhæfter nogle billeder:
Pulttag med hældning på længden.
Her er udsigten fra garageporten, vi vil ikke bygge for meget ned, da der allerede er lav loftshøjde mod bagsiden.
Nærbillede af tagspærene.
søm en 20mm afstandsstykke på kanterne og evt. en i midten så forhindrer I, at isoleringen når op til råsponten. Enkelt og billigt. I kan også i denne fastgøre en masonitskive for at bygge en hård luftspalte.
slå en 20mm afstand i kanterne og evt. en på midten så forhindrer I, at isoleringen når op til råsponten. Enkelt og billigt. I kan også fastgøre en masonitskive til dette for at bygge en hård luftspalte.
Sådan gjorde vi, da vi isolerede loftet. 20mm firkantstræ og tjæret masonit, derefter isolering osv. Der var dog tagbjælkerne i tagets faldretning. I garagen er de på tværs, bliver der ikke risiko for, at kondens samles mod bjælken eller firkantstræet?
For at en luftspalte skal fungere, skal den være i forbindelse med luften udenfor. Det betyder, at der skal laves lufthuller gennem væggen.
Hvis eventuelle lister lægges som luftspaltdistancer mod vindpapp/isolering, skal de ligge langs med tagbjælkerne. De må ikke stoppe luften fra at nå helt ind til husets gavl.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.