Hej
Har en overvejelse som nogen sikkert har været ude for her før, som kan hjælpe mig med det.
Det er nu tid til at isolere garagen, og spørgsmålet er, om der skal være noget på indersiden af isoleringen i form af vindpapir eller plast, eller om der er noget andet, man kan sætte, eller om det er unødvendigt?.
Garagen er sammenføjet med huset langs 2 vægge, og de vægge, der vender mod garagen, er plastet på indersiden i huset, så man burde vel ikke plastre en gang til på garagevæggenes yderside vel?
Garagen er tænkt at være uopvarmet, men fremover ville jeg tro, at en varmepumpe eller lignende monteres for at holde det frostfrit om vinteren, dog ikke opvarmet til 20 grader.
Taknemmelig for svar
Jimmy

Hvis du overvejer at isolere, gør du det nok for at holde det varmt, lidt unødvendigt med isolering ellers. Hvis du kontinuerligt holder det opvarmet, men ikke indendørsklima (+20), så bør du nok sætte plast op. Selvfølgelig skal du ikke sætte plast mod det, der i dag er husets ydervæg. Vanskeligheden, der opstår, er, at plasten egentlig skal tilsluttes husets indvendige plast, hvilket sandsynligvis er umuligt.

Derfor bliver det vigtigt at sørge for, at man har et konstant undertryk i garagen.

Som du selv siger, bør du ikke sætte plast mod væggene, der vender mod huset; derimod kan du lægge en vinddug på de vægge. Den vinddug taper du derefter sammen med plasten, som du har på ydervæggene og taget.

Vinddugen ånder, men stopper træk, der ellers kan føre fugt ud i konstruktionen. Hvis du har et undertryk i garagen, så hjælper vinddugen med, at du ikke trækker kold luft ind og er dermed energibesparende. Ja, marginalt selvfølgelig da... det er jo bare en garage.

Et andet alternativ er, afhængigt af hvordan det er konstrueret nu, at du har en luftspalte mellem garagevæggen og husvæggen, denne luftspalte skal så være åben udefter, så du i princippet har to fritstående bygninger. Så kan du have plast på de vægge.

Glem ikke ventilationen.

Edit:
Hvis du ikke skal have det opvarmet, så kan det være godt kun at have en vinddug i alle vægge, ellers kan du få køleskabseffekt i garagen om sommeren, altså at garagen er koldere end udenfor. Og så kan du få kondens på plastens begge sider, og det er jo ikke godt. I den henseende er det bedre med vinddug, for så kan den køleskabsfugt tørre ud.

//

Senest redigeret:
  • Synes
jimmyboy_666
  • Laddar…
Nja, isoleringen er jo til for at holde garagen frostfri snarere end opvarmet til +20 grader.
Men hvad er det man anv i gamle huse? Nogen type tjærepap på indersiden eller er det vinddug?? Har ikke den en forhindrende funktion for fugtvandring?

Senest redigeret:
Ha for alt i verden ikke plast i loftet, vælg i stedet vinddug som nogen skrev. Jeg begik fejlen at sætte plast i mit garagetag, da jeg tænkte at have det opvarmet +10 grader, men det blev ligesom ikke til noget, da jeg satte varmepumpen ind. Den første vårsol sørgede for, at der blev en del fugt på indersiden, men kun oppe ved kippen og 1m ned på hver side. Jeg har nu revet alt plast ned i loftet og sat vinddug i stedet. Plastikken i væggene lader jeg være.
/CC

• Synes
jimmyboy_666
  • Laddar…
Ja det er virkelig ikke let. Der er mange forskellige bud på dette. Jeg vil nok satse på vindduk (som jeg tolker som vindpapp) i vægge og tag. Jeg vil nok ende som dig Chris og aldrig få installeret den der varmepumpe, så garagen vil følge udetemperaturen for det meste. Desuden er der stor risiko for, at det er varmere udenfor end inde i garagen, da den lange side vender mod syd, og derudover uden vinduer. Det gør, at indersiden forsinkes i opvarmningen, når solen skinner.

Jo vist kan det skabe problemer, med kolde lokaler. Jeg har ingen plastik i mit, men vindpapir, og ordentligt isoleret = 195mm i væggene bl.a. Jeg bemærkede også på et tidspunkt, at alt var drivvådt derinde, og dette skyldtes for lidt ventilation. Endelig, må jeg sige, så er luft-til-luft varmepumpen installeret.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.