Tænkte isolere garagen til foråret, men har nogle overvejelser.

Facaden består af krydsfiner eller lignende, og der er træpanel, se billeder.

Der er jo ingen luftspalte, hvis jeg sætter isoleringen direkte mod pladen indvendigt, men hvordan skal jeg kunne få lavet sådan en, når pladen sidder direkte på reglarne?

Behøves luftspalte virkelig i denne konstruktion?
Gul træpanel med smalle mellemrum, monteret på en flade.
Det er altså panel spikret med mellemrum direkte på pladen. Kan kun ses, hvis man kigger rigtig nøje.
Garagens indre væg med synlig krydsfiner, fastgjort til trærammer. Set fra tæt afstand, med fokus på konstruktion af væggen.

Ingen som har nogen idé?

Er den eneste løsning at fjerne panelet, sætte en horisontal tynd lægte og derefter panel på den, og så bliver plywooden tilbage inden for luftspalten?

Eller skal man også tage hele plywooden ned?

Væk med trægavlen og pladerne. Hæft vindduk op og derefter lægter du cc60 med 28*70 træværk, inden panelet genmonteres. Derefter isolering indvendigt og så plast.

Overvejer at lade krydsfinerpladerne blive siddende i stedet for vinddug?
Det føles ikke som om det gør nogen skade at lade dem blive siddende?

Mikael_L
Det ville evt. kunne lade sig gøre at blot isolere indefra i regelskeletterne og derefter slå på indvendige vægge. Krydsfiner fungerer udmærket som vindbeskyttelse, men kan, afhængig af farve, være for diffusionstæt.

Problemet er stort set hvilken farve der er på facaden, hvis det er en meget diffusionsåben farve, typisk slamfarve, skulle det ikke være noget problem. Hvis det er en ret diffusionstæt plastfarve (akryl, latex), så bliver det værre, hvordan skal krydsfiner og facadetræet kunne tørre ud? Dette er grunden til at have en luftspalte bag facadetræet, træet skal kunne tørre.

Hvis du har en koldstillet garage, eller bare grundvarmet, men frem for alt ingen fugtproduktion i garagen, kan hele væggen tørre ud indad. Spring i så fald al form for diffusionstæt plast på indersiden over, vær omhyggelig med at holde en lav luftfugtighed inde i garagen, og helst ret køligt (så bliver damptrykket ikke så højt i luften inde i garagen, og det driver ikke fugt ind i væggene på den måde).

Jeg skrev lidt uklart, tænkte altså at jeg tager ned panelet og sætter lægter for luftspalte udenpå krydsfineren og så på med panel på det.
Så får jeg en luftspalte mellem krydsfineren og panelet.
Men skal jeg skrotte krydsfineren helt og sætte vindduk i stedet?

Synes du skal rive krydsfineret helt. Brug det på den anden side bagefter bag gipsen så du har noget at skrue i.

Så indefra og ud, vindspærre, lægter og så panelet.

Selv uden farve er krydsfineren sandsynligvis for tæt (lim).

Så det sikreste er at tage det ned.
(At bruge udenpå luftspalte på ydersiden eller indersiden indenfor gipsen går fint.)

• Synes
shomakie
  • Laddar…
Hvad er det, der gør, at den er for tæt?
Jeg vil have plast indenfor isoleringen.
Men hvis den skal ned, så tager jeg den ned!
Hvis jeg tager den ned, fungerer 28×48 som spiklægte?

sir_erken sagde:
Hvad er det, der gør, at den er for tæt?
Jeg vil have plast indenfor isoleringen.
Men skal den ned, så tager jeg den ned!
Hvis jeg tager den ned, fungerer 28×48 som lægter?
Jeg tror at det er de flere lag med limlag, der gør den for tæt. Limlagene burde svare til malingslag i tæthedshenseende. Så med plast på indersiden er der en risiko for, at hvis fugt trænger ind, (f.eks. regn udefra eller fugt indefra gennem små huller, revner, sprækker osv. gennem plasten), vil det være svært at tørre ud.

Jeg ville ikke gamble. (Havde dog lige som dig vendt og drejet alle muligheder for eventuelt at slippe for at tage krydsfiner ned...)

• Synes
jalmars
  • Laddar…
Så ryger den ned, og vindduken op!
Jeg har en masse 28×48 liggende, så det rækker til søgning for facaden, men er det for spinkelt? Nogen skrev 28×70?
Som man kan se på billedet, er det regnet cc 120 lodret og derefter ca. cc60 liggende også, så jeg tænkte at sætte 28×48 udenpå vindduken på den liggende regel.

Edit: skriver fra mobil...

Senest redigeret:
Går lige så godt med 28*48.

Hej!
Jeg vækker tråden og håber på respons fra jer, der allerede har skrevet i den, eller andre med erfaring. Håber på svar:)

Jeg er lige begyndt at rydde op i det kolde garage og skal nu isolere det. Jeg har præcis samme konstruktion på min garagevæg som i opretters garage og billeder ovenfor. Jeg har læst mange tråde, men bliver ikke helt klog. Har haft kontakt med en bekendt, som er en dygtig håndværker af "gamle skole". Ifølge ham går det fint at lægge isolering i rummene, direkte mod træfiberpladen/plywooden og derefter beklæde indervæggene med en valgfri plade.

Set udefra bliver det altså Yderpanel-plywood-isolering-plywood (malet).

Som tillæg vil vi ikke plastikere væggene overhovedet, tykkelsen på isoleringen vil være 70 mm. Derimod vil jeg købe Cellolusa isolering, da jeg har opfattet, at denne er mere tilgivende for dette "tænk" med eventuelle fugtproblemer osv.

Lofter bygges, og isoleringen vil være totalt 120 mm med sådan en pap øverst. Jeg vil også indsætte en Pax/Fresh Iq ventilator for den eventuelle fugt i garagen.

Anvendelsesområde bliver snedker/arbejdsværksted samt hjemmegym.

Hvad tror I, fungerer dette? Bliver ikke rigtig klog af alle tråde:)

Tak på forhånd!

Vi rev ned alt, satte ny panel med luftspalte, isolerede samt satte installationslag for el. Det blev rigtig godt. Vi tænker at indrette en del af garagen til beboelse og var derfor ekstra grundige.

Naboen havde samme facade og satte kun 70 isolering i rummene på indersiden og derefter en OSB-plade, som han malede hvid. Betydeligt mindre arbejde og har fungeret godt i 10 år for ham. Ser stadig pænt ud.

Mange tak for svar, jeg forstod næsten, at I gjorde det sådan ud fra tråden at dømme. Godt arbejde af jer! Jeg har jo præcis samme vægkonstruktion som I "havde", endda samme facadefarve:)

Det er også glædeligt at læse om naboens strategi, og det hælder mod, at vi gør det samme med Cellulosa isolering og meget god ventilation/fugtstyring.

Tak igen!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.