Vi skal lave vores betonveranda om til entré, hvordan gør vi med gulvet på bedste måde? Cellplast, sporet spånplade med gulvvarme og så gulv på det? Flooré? Gulvplader? Vil ikke hæve gulvet mere end 10 cm.
Tjener jeg noget på at isolere loftet under verandaen?

Cellplast er den nemmeste måde. At isolere nedefra anbefales, begrav 2/3 af isoleringen under hvis du kan. Der findes sporede cellplastplader, så undgår du spånpladen, pladerne skal du have alligevel.

Kigget på Flooré som jo er en aluminiumklædt sporet celleplast-plade, virker smart. Dog ved jeg ikke om jeg kan lægge den plade ovenpå yderligere 50mm celleplast.
Kan sikkert få op nogle plader i loftet under, burde ikke være nogle større problemer. Spørgsmålet er hvor meget det hjælper eftersom jeg ikke kan have nogen isolering til siderne.

Du kan lægge den på en anden skiva, men det er godt, hvis det er samme hårdhed. Hvis du ikke isolerer nedenunder, får du en fugttransport gennem betonpladen, som ikke er godt.

Behøver jeg noget fugtbeskyttelse som Platon under?

Hvad bygger jeg først, væggene eller gulvet? Svært at fastgøre syldene i/gennem celleplasten?

Hvis du isolerer under, behøver du ikke platon, men du skal måle pladen, så den ikke er for våd. Du bygger væggene først.

H huggan sagde:
Hvis du isolerer nedenunder, behøver du ikke platon, men du skal måle pladen, så den ikke er for våd. Du bygger væggene først.
H huggan sagde:
Hvis du isolerer nedenunder, behøver du ikke platon, men du skal måle pladen, så den ikke er for våd. Du bygger væggene først.
Det plejer at kunne dryppe en del i rummet under verandaen. Ellers er det jo kun yderdelen, der har kontakt med jorden 2,50m nede typ.
Hvordan måler jeg fugtigheden?

Du har brug for at låne en fugtmåler.

H huggan sagde:
Du behöver låna en fuktmätare.
Hvem har en sådan så? Byggere?

Gulvlæggere plejer at have det, men også en del bygningsarbejdere.

H huggan sagde:
Gulvlæggere plejer at have det, men også nogle bygherrer.
Det føles som om det bliver både nemmere og billigere at lægge Platon. Det drejer sig jo kun om 8m2.

Eller har jeg brug for at lægge Platon under ydervæggene?

Nej ikke under væggene.

Talte med svigerfar, som er gammel snedker, og han mente, at vi bare skulle lægge plast på betonen og derefter cellplast. Men nu når jeg søger rundt, skriver nogle, at man skal have plasten ovenover cellplasten?

Hvis du gør som @huggan foreslår og placerer cellplasten på betonen underside, behøver du ingen flere foranstaltninger mod fugt. Den fugt, der findes i betonen i dag, kommer fra indeluften og har kondenseret (dvs. overgået fra damp til vand), fordi betonen er kold. Hvis du lægger plast på betonen overside uden at have isoleret på dens underside, er der en risiko for kondens på plasten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.