Hej.

Jeg har læst og søgt svar i flere måneder på mit "problem".

Vedlægger et billede også.

Har et hus bygget i 1979, plade på jorden med isolering ovenpå som man byggede for den tid, dvs. kold plade. IKKE kælderhus. INGEN isolering under huset. (syld med syldisolering (gummiliste under) målt både 2007,2010,2011 på forskellige steder hver gang, lave fugtværdier)

Vi har i dag gravet al muldjord væk og gravet ned til fundamentet ca. 25cm ned langs med pladen.

Spørgsmål 1:

Hvad gør jeg nu?

Isolere med pordrän siger pordrän, men den stribe bliver knap 15cm hvis den skal ligge 10cm under jorden. Frågan er om det gør noget når pladen alligevel er kold og ingen isolering under? gør en pordrän stribe på 15cm noget når pladen er kold Eller koldasfaltere de 25cm for at forhindre fugt ind? (men så kan fugt ikke vandre ud)

Eller platon for at få en luftspalte? Går det på 20-25 cm, er det umagen værd?

Men det er kun 20-25cm højde, vi taler om her.

gør det virkelig en forskel, hvad jeg end gør? De fleste gør vel ingenting? Ingen andre lignende huse i området har gjort noget lignende.

Spørgsmål 2:

Det jeg også undrer mig over er, hvordan jeg skal fylde dette op igen og med hvad?
Det forslag, jeg har fået, er at fylde op med IKKE drænerende materialer og derefter lægge fliser rundt om huset, der hælder væk fra huset. For at undgå at få regnvand ind i dræningen.

(Dræningen ligger derefter længere nede rundt om huset, og den vil jeg ikke grave op)

• Skygge af person på lyseblå husvæg med udsynet til en opgravet rende langs fundamentet, græsplæne til venstre og sol i baggrunden.
Senest redigeret:
Hvad er problemet? Hvad er det, du forsøger at opnå med handlingen?

Måske jeg glemte at sige.

Der har ligget en altan i 30 år mod den ene facade på en dårlig måde, så vi har fået en del frostsprængning i den pudsede sokkel på grund af masser af blade og sådan noget, der har ligget fugtigt mod soklen og frosset om vinteren. Soklen er på alle de ens huse på gaden ret dårligt pudset. Tænkte at fikse det først, inden jeg bygger ny soldæk.

Så havde den tidligere ejer haft bede/græs mod huset, som ikke er godt, og tanken er, at vi skal lægge fliser rundt om huset for både at fjerne en del fugt, der ligger mod pladen, samt gøre det lettere at vedligeholde ved græsslåning.

så problemet er:

Når jeg alligevel har gravet op, undrer jeg mig over, om der findes en fornuftig løsning til at gøre den nuværende løsning"bedre", og både finde ud af hvilken slags grus jeg skal fylde op med langs huskanten? (Drænende eller ikke drænende)

Det jeg håber at opnå er mindre fugtpåvirkning til pladen med en fornuftig løsning til den begrænsede overflade.

Det er det, jeg undrer mig over.

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.