3,401 læst ·
2 svar
3k læst
2 svar
Installere Tilførselsventil Ovenover Vindue
Hej,
Jeg skal installere vægventil TL98F over vinduet i soveværelset på første sal i et 1,5 plans Eurohus, 1980. En ventilationsekspert anbefalede at lave hul over vinduet for det mest behagelige luftflow. Jeg har allerede installeret en ventil i det ene soveværelse og skal altså installere en tilsvarende i det tilstødende soveværelse på samme måde. Da jeg borede hullet 108 cm i diameter, kom jeg igennem en bjælke. Hullet blev lavet midt over vinduet. Nu er mit spørgsmål, om det var dumt, eller om det er risikofrit? Jeg tænkte, at der ikke kan hvile så meget vægt på bjælken, hvis der er et vindue nedenunder, men jeg er langt fra en bygningsekspert, og spørgsmålet er, om hullet påvirker bæreevnen? Er der nogen, der ved mere? Tak.
Jeg skal installere vægventil TL98F over vinduet i soveværelset på første sal i et 1,5 plans Eurohus, 1980. En ventilationsekspert anbefalede at lave hul over vinduet for det mest behagelige luftflow. Jeg har allerede installeret en ventil i det ene soveværelse og skal altså installere en tilsvarende i det tilstødende soveværelse på samme måde. Da jeg borede hullet 108 cm i diameter, kom jeg igennem en bjælke. Hullet blev lavet midt over vinduet. Nu er mit spørgsmål, om det var dumt, eller om det er risikofrit? Jeg tænkte, at der ikke kan hvile så meget vægt på bjælken, hvis der er et vindue nedenunder, men jeg er langt fra en bygningsekspert, og spørgsmålet er, om hullet påvirker bæreevnen? Er der nogen, der ved mere? Tak.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 indlæg
Balken sidder jo der af en grund og er ikke dimensioneret til at have et stort hul i sig. Sandsynligvis sker der ingenting. I værste fald bliver det svært at åbne vinduet, som må tage over belastningen.
På overetagen kan tilluftventilen blive en udsugningsventil, da lufttrykket er højere der (varm luft stiger). Ikke mindst hvis man har naturlig ventilation. Også vindretningen påvirker. På læsiden af huset dannes undertryk.
På overetagen kan tilluftventilen blive en udsugningsventil, da lufttrykket er højere der (varm luft stiger). Ikke mindst hvis man har naturlig ventilation. Også vindretningen påvirker. På læsiden af huset dannes undertryk.
Senest redigeret:
Tak for svar. Jeg oplever, at luften står stille på overetagen, så efter anbefaling skal jeg sætte en ventil i hvert rum. Jeg har også nylig installeret Pax badeværelsesventilator, som kører hele tiden. Jeg mente et 108mm hul, som du sikkert forstod. Jeg tog tre billeder af, hvordan det ser ud, hvoraf en ventil er færdiginstalleret, og en skal installeres. Vinduet under ventilen kan ikke åbnes, så det bliver jo ikke et problem, men der er en dør ved siden af. Jeg skal sætte en ventil i det andet rum nu, som er identisk i princippet. Det ville jo have været pænest at placere den i lignende højde og sted, men hvis jeg forstår dig rigtigt, så ville du anbefale at placere den under bjælken og måske ved siden af vinduet i stedet? Det lyder som om, du er velinformeret om dette, så jeg sætter pris på dine svar. Tak igen.
Klik her for at svare