Jeg vil installere en lille støbejernsovn i mit garage. Det er en træbygning, og jeg ved ikke, hvordan jeg skal gøre med skorstenen: Hvad skal jeg bygge skorstenen af? Kan jeg føre den ud gennem sidevæggen? Hvordan gør jeg ved gennemføringen?

Det er ikke tilladt at have en kamin i et rum, der klassificeres som garage, så hvis det er sådan, at du skal indsende byggeanmeldelse til kommunen, kan det blive et problem.

Aj, hvordan ved man, om man skal indgive en byggeanmeldelse? Lyder usandsynligt... Det er en garage fra 1960 i et område uden lokalplan eller hvad det kaldes. Fritstående garage ved siden af et hus på "landet"

Jeg er ret overbevist om, at du har brug for en byggetilladelse til en ny pejs inkl. skorsten.

Få en luftvarmepumpe i stedet, i garage har man jo mange brandfarlige væsker og andet upassende normalt, og det kan man jo selv høre, at en kamin der kan jo ikke være en så god idé.

Men det kan jo meget vel være sådan, at garagen er mere som et ekstra rum eller hobbyrum uden en masse farlige væsker og lignende.

En anmeldelse kræves.
Spørg først skorstensfejeren om han godkender brændeovn i garagen.

Tak for svarene, jeg tænkte ikke på det som andet end en lille kamin med røgrør ud gennem væggen. Lvp ville være godt, men jeg håber at bygge garagen om snart, kaminen står allerede opbevaret i garagen og brænde er tilgængeligt.

Man må ikke have ildsted i garage netop pga. brandfarlige væsker mm. Det skal i så fald være i et separat rum - brandklassificeret med dobbeltgips eller lignende - og sluse med to døre imellem.
Jeg har spurgt.

Ok, så lægger jeg ned.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.