Hejsa!

Jeg er i gang med at renovere et køkken og skal forberede monteringen af dåser, så en autoriseret elektriker kan trække strøm derhen. Min kone vil have stikkontakterne på et bestemt sted (selvfølgelig), og der er ingen reglar at fastgøre dåsen i. Findes der et smart trick til at fastgøre dåsen ordentligt uden at skulle rive pladen væk? Jeg vil helst ikke skulle skære en lille bid af gipsen og så skulle lappe det sammen igen.

Det jeg tænker på er; hvordan har du tænkt dig at trække slange/rør til boksen, hvis du ikke kan komme til bag gipspladen?

D09
Sort renovéringsdåse med metalvinger og tre indgange til flexslanger, beregnet til enkel- og dobbeltgips. Artikelnummer 331756.

Er det sådan du jager tro?

• Synes
kulle
  • Laddar…
Cancerman_777 sagde:
Det jeg tænker på er; hvordan har du tænkt at trække slang/rør til dåsen, hvis du ikke kan komme til bag gipspladen?
Tænker at det bliver lettest at køre med kabel, der går under bordpladen i skabene, i stedet for at trække rør i væggen..

Tacobob sagde:
Tænker at det bliver nemmest at køre med kabel som går under bordpladen i skabene, i stedet for at trække rør i væggen..
Hvis du tænker sådan, behøver du jo ikke skrue op doser heller? Bare sætte udenpåliggende stikkontakter, hvor det passer, og klamre kablet op til dem.

Har du virkelig tænkt det her igennem? Havde jeg været dig, og alligevel betalt for et nyt køkken, så havde jeg ikke sparet på at gipse om, så du kan få elen indfældet og velplanlagt med separate grupper til stikkontakterne.

• Synes
Cancerman_777
  • Laddar…
Tacobob sagde:
Tænker at det bliver nemmest at køre med kabel, som går under bordpladen i skabene, i stedet for at trække rør i væggen..
Aha. Jeg er med.

Location sagde:
Hvis du tænker sådan, behøver du jo heller ikke at skrue op for dåser? Bare sætte udenpåliggende stikkontakter, hvor det passer, og klamme kablet op til dem.

Har du virkelig tænkt det her færdigt? Havde jeg været dig, og alligevel haft råd til et nyt køkken, så havde jeg ikke sparet på at gipse om, så du kan få elen infældet og velplanlagt med separate grupper til stikkontakterne.
Har ingen anelse om selve elen desværre. Det er meget muligt, at det måske ikke engang er muligt at gøre, som jeg havde tænkt, det er vel derfor, jeg spørger her, formoder jeg :-)
Planen er at forbinde sig til en eksisterende vægstikkontakt (det får elektrikeren klare). Herfra går der kabel, som fastgøres til gulvlisten, der skjules bag skabstammerne. Kablet går op og ind gennem et flexrør lige før bordpladen og munder ud i en renoveringsdåse. Er enig i, at det ikke er den pæneste løsning, men en løsning der hverken er farlig eller på nogen måde forkert (?). Den eneste forskel er, at kablet går udenpå i stedet for inde i væggen (undtagen lige ved dåsen). Det burde vel fungere, ikke?

Kan tilføje, at jeg ikke gør/havde gjort noget uden godkendelse fra elektrikeren.

Tacobob sagde:
Har ingen anelse om selve elektriciteten desværre. Det er meget muligt, at det måske ikke engang er muligt at gøre, som jeg har tænkt, det er vel derfor, jeg kontakter jer her, formoder jeg :-) Planen er at tilslutte sig et eksisterende vægstik (hvordan lader jeg elektrikeren håndtere). Herfra går der et kabel, som fastgøres på gulvlisten, der gemmes bag skabene. Kablet går op og ind gennem et flexrør lige før bordpladen, og ender ud i en renoveringsdåse. Jeg er enig i, at det ikke er den pæneste løsning, men en løsning som hverken er farlig eller på nogen måde forkert (?). Den eneste forskel er, at kablet går udenpå i stedet for inde i væggen (undtagen lige ved dåsen). Det burde fungere, ikke?

Jeg kan tilføje, at jeg ikke gør/havde gjort noget uden godkendelse fra elektrikeren.
Hvis stikkontakten er udenpåliggende, tror jeg, det er tilladt at gøre, som du har beskrevet, men hvis den er indbygget, er jeg yderst tvivlende.

Helt ærligt, så ville jeg helt bestemt have skiftet gips også og i den forbindelse også lavet en korrekt installation af de nye stikkontakter. Alternativt få konen til at forstå, at hun må leve med stikkontakterne der, hvor de er nu.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.