Hej! Jeg er i gang med at renovere i hobbyrummet i kælderen. Tanken er at opsætte en installationsvæg, hvor jeg kan trække elrør og sætte stikkontakter i. Jeg har tegnet lidt i paint om, hvordan jeg tænker, og overvejer om dette kan være en god måde? Jeg tænkte først at sætte isolering mellem reglerne med ventileret sokkel og loftliste, men så tænkte jeg, at det måske bliver for tæt og besparelsen ubetydelig, så jeg springer det over, tror jeg?!

Der hvor væggen skal sidde, sad der før en trævæg. Der var tjærepap mellem reglen (45x45) og den murede væg. Så isolering (30mm) og på det sad der panel. Altså ingen ventilation eller lignende. Dog ingen skimmel eller fugt, men lidt kalkudfældninger.

Væggen er ca. 750cm lang og 220cm høj.

Diagram af installationsvæg i en kælder med detaljer om luftspalte, træramme og mur mod jorden. Viser også niveaugulv og beton.

Hej Kalle i Liköping!
Som din gamle væg var udført, med isolerende pap (syll- eller unerlagspapp) mellem træ og mur samt diffusionsåben ind mod kælderen fungerer det altid. Det du har tegnet op fungerer sikkert også så længe det ikke er diffusionstæt mod rummet. Luftspringer mellem panelbrædderne har ingen større betydning. Nytten af isolering i installationsvæggen afhænger af hvilket materiale der findes i ydervæggen.

Så er vel stenuld eller cellplast at foretrække som isolering fremfor glasuld i sådanne konstruktioner.

• Synes
justusandersson
  • Laddar…
mexitegel mexitegel sagde:
Så er stenuld eller cellplast vel at foretrække som isolation frem for glasuld i sådanne konstruktioner.
Absolut.

J justusandersson sagde:
Hej Kalle i Liköping!
Som din gamle væg var udført, med isolerende pap (syll- eller unerlagspap) mellem træ og mur samt diffusionsåben indadtil kælderen, fungerer det altid. Det, du har tegnet op, fungerer sikkert også, så længe det ikke er diffusionstæt mod rummet. Luftspringer mellem panelbrædderne har ingen større betydning. Nytten af isolering i installationsvæggen afhænger af, hvilket materiale der er i ydervæggen.
Hej! Okej, så du er ikke overrasket over, at der ikke er blevet fugt eller skimmel i den gamle væg. Jeg kan også tilføje, at isoleringen var stenuld. Jeg troede, at det var vigtigt, at luften kunne cirkulere bag væggen for at få den fugtige luft ud fra fundamentet. Kældervæggen er bygget af 20 cm betonhulsten.

Så det ville fungere, hvis jeg trykkede cellplast ind mellem reglerne?

Ja, det vil det gøre.

Nej, jeg er ikke overrasket. Derudover er det ingen ulempe, at luften kan cirkulere. Betonghålsten har ca. fire gange så høj varmeledningsevne som mineraluld, så den mur svarer til 50 mm mineraluld. Komforten bliver ikke mærkbart bedre af, at du fordobler isoleringsevnen, men har du mulighed for det, så er det ingen ulempe.

J justusandersson sagde:
Nej, jeg er ikke overrasket. Derudover er det ingen ulempe, at luften kan cirkulere. Betonelement har omkring fire gange så høj varmeledningsevne som mineraluld, så den mur svarer til 50 mm mineraluld. Komforten bliver ikke mærkbart bedre af, at du fordobler isoleringsevnen, men har du mulighed så er det ingen ulempe.
Okay, men jeg kunne få en bredere regel der, hvis jeg ikke behøver at have luft mellem den murede kældervæg og den der skal reglres op. Så bliver det kældervæg, syldpap, træregel 95x45, stenuldsisolering 95mm, facadepanel tæt spikret. Men skal der være afstandsstykker mellem de liggende regler ved gulv og loft?

Nu ved jeg ikke rigtig, hvordan jeg skal gøre, når der synes at være flere måder at løse det på.

Træ skal adskilles fra beton og lignende materialer ved hjælp af syllpap eller tilsvarende, uanset hvor det er. Du har ingen fordel af så lidt ekstra isolering.

• Synes
mexitegel
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.