7,847 læst ·
16 svar
8k læst
16 svar
Installation af kassette i eksisterende pejs
Side 1 af 2
Jeg er i gang med at bygge min pejs om for at installere en indsats, og jeg undrer mig over, om jeg virkelig har brug for en Silca brandmurplade, når pejsen allerede er brandsikker og udelukkende lavet af mursten? Jeg har ikke noget brændbart materiale der, så at sige.
Jeg ville være taknemmelig for alle råd, jeg kan få.
Jeg ville være taknemmelig for alle råd, jeg kan få.
Altvidende
· Västra götaland
· 10 917 indlæg
Nej, det behøver du sandsynligvis ikke..
Har du tjekket, om din skorsten kan klare en moderne kassette?
Har du tjekket, om din skorsten kan klare en moderne kassette?
For at du kan begynde at bruge brændeovnen (slutbesked) skal besigtigelsesattest fra skorstensfejer indsendes til kommunen, så jeg anbefaler, at du kontakter en allerede nu og rådfører dig om, hvordan du skal gå videre. Det ville være ærgerligt, hvis du brugte tid på noget, der ikke bliver godkendt. Du skal også lave en anmeldelse til kommunen for ”installation af ildsted”.
Fandt denne artikel på forummet, den kan måske være til hjælp.
https://www.byggahus.se/varme/spisinsats-insatskamin-eller-spiskassett-kopa-installera
Fandt denne artikel på forummet, den kan måske være til hjælp.
https://www.byggahus.se/varme/spisinsats-insatskamin-eller-spiskassett-kopa-installera
Senest redigeret:
jeg vil ikke installere den selv, men der kommer et firma til at gøre det. Jeg forbereder ved at bygge ildstedet om, så kassetten passer ind. Skorstenen er inspiceret og godkendt, og ifølge firmaet, der skal installere kassetten, skal skorstenen kunne klare kassetten.Dan_Johansson sagde:
tak! Det vil jeg gøre, da det ikke bliver mig, der installerer selve kassetten, men det vil blive gjort af firmaet, jeg har bestilt kassetten fra (eldabutiken).M MetteKson sagde:For at du kan begynde at bruge brændeovnen (slutbesked) skal synsrapporten fra skorstensfejeren sendes ind til kommunen, så jeg anbefaler, at du kontakter en allerede nu og rådgiver om, hvordan du skal fortsætte. Det ville være ærgerligt, hvis du brugte meget arbejde på noget, der ikke bliver godkendt. Du skal også lave en anmeldelse til kommunen for "installation af ildsted".
Jeg fandt denne artikel på forummet, den kan måske være til hjælp.
[link]
Men tælles det, som TS vil gøre, som en så stor ændring af det eksisterende ildsted, at der virkelig kræves en byggeanmeldelse? At renovere et ildsted eller udskifte en eksisterende kamin med en tilsvarende kræver ifølge Boverket ikke en byggeanmeldelse. Kan en kassette ikke betragtes som en renovering af det eksisterende ildsted?M MetteKson sagde:For at du skal få begynde at bruge kaminen (slutbesked), skal der sendes en inspektionsrapport fra skorstenen til kommunen, så jeg anbefaler, at du kontakter en allerede nu og rådfører dig om, hvordan du skal gå videre. Det vil være ærgerligt, hvis du bruger tid på noget, der ikke bliver godkendt. Du skal også lave en anmeldelse til kommunen for "installation af ildsted".
Fandt denne artikel i forumet, den kan måske være til hjælp.
[link]
kommunen jeg bor i kræver en byggetilladelse, når man installerer eller udskifter en ildsted, og til byggetilladelsen vil kommunen også have en kontrolplan, som derefter udfyldes under arbejdets gang.Jiji sagde:
Men tæller det, som TS vil gøre, som en sådan stor ændring af den eksisterende ildsted, at det virkelig kræver en byggetilladelse? At renovere et ildsted eller udskifte en eksisterende kamin med en tilsvarende kræver ifølge Boverket ikke en byggetilladelse. Kan ikke en kassette anses som en renovering af eksisterende ildsted?
Alle kommuner har deres regler omkring sådanne ændringer/installationer af ildsted
Hmm, det er jo muligt, at disse ændringer kan ses som større end renovering, alternativt skift til tilsvarende pejs, men jeg begynder at spekulere på, om kommuner finder på egne regler.
Jeg må tjekke med kommunen, jeg selv arbejder i.
Boverkets vejledning er, for mig, meget tydelig.
Jeg må tjekke med kommunen, jeg selv arbejder i.
Boverkets vejledning er, for mig, meget tydelig.
Har tjekket op på dette faktisk, og det står ret godt på boverkets hjemmeside om, hvad der gælder osvJiji sagde:
https://www.boverket.se/sv/byggande...valtning/andrade-krav-for-kaminer-och-pannor/
For at svare på mit eget spørgsmål. Netop kassette i åben pejs angives som væsentlig ændring af ildsted. BFS 2017:4 VÄS 3.
Så antager jeg, at det skyldes, at en kassette i en åben pejs ændrer effekten? Dvs kunne påvirke skorstenen eller konstruktionen af skorstenen?
Så antager jeg, at det skyldes, at en kassette i en åben pejs ændrer effekten? Dvs kunne påvirke skorstenen eller konstruktionen af skorstenen?