Visse über-skorstensfejere kan være besværlige, når det gælder ikke "typegodkendte" indsatser. Dette til trods for at de er EU-godkendte. 
De vil vel vise deres magt.
Tjek med din lokale skorstensfejer over en kaffe, så måske han gonar til sig. :-/
De vil vel vise deres magt.
Tjek med din lokale skorstensfejer over en kaffe, så måske han gonar til sig. :-/
CE-mærkede eller hvad?? Det sikrer jo ikke, at de er testet i henhold til de regler, der gælder (Boverkets Byggregler), derimod findes der en ny europæisk mærkning, der viser, hvor meget temperatur en skorsten skal tåle til et bestemt ildsted mm., men den mærkning er knapt kommet i gang og sandsynligvis ikke da på nogle "billige" polske indsatser.Immobil sagde:
Eller så du og hele din familie ikke brænder inde, fordi du har valgt et ildsted, der giver 450 grader, når din skorsten kun tåler 350.......Immobil sagde:
humm..
Min kommune (huddinge) kræver en anmeldelse ved installation. De godkender kun typegodkendte.. Skorstensfejeren ville også se, at jeg havde en byggemelding...
Godkendt grejjern er noget miljø pryl blandt andet...
Det nemmeste er måske at ringe til skorstensfejeren og tjekke.. han ved jo..
Min kommune (huddinge) kræver en anmeldelse ved installation. De godkender kun typegodkendte.. Skorstensfejeren ville også se, at jeg havde en byggemelding...
Godkendt grejjern er noget miljø pryl blandt andet...
Det nemmeste er måske at ringe til skorstensfejeren og tjekke.. han ved jo..
Jo eftersom det inte blandas lige så meget "kold" luft i ilden/røggasserne som køler røggasserne, inden de når skorstenen, en indsats med låger tager jo ind anslået 5-10% mængden luft ved optænding plus at godset som i bedste fald er støbejern, magasinerer meget varme.
En indsats (forudsat at der er låger, som man kan lukke) giver anledning til meget højere røggastemperatur end en åben pejs. Derfor synes jeg, det er lidt synd at skyde skylden på en eller anden "über-skorstensfejer, der vil vise sin magt" og som det er let at hakke på, når der er lidt mere bag dette. Det er jo trods alt meget varmt i røgkanalen, og det virker unødvendigt, at huse skal brænde ned, og mennesker skal brænde inde, fordi man ignorerer risiciene ved varmen, som kan sprede sig fra ildstedet eller skorstenen.
En indsats (forudsat at der er låger, som man kan lukke) giver anledning til meget højere røggastemperatur end en åben pejs. Derfor synes jeg, det er lidt synd at skyde skylden på en eller anden "über-skorstensfejer, der vil vise sin magt" og som det er let at hakke på, når der er lidt mere bag dette. Det er jo trods alt meget varmt i røgkanalen, og det virker unødvendigt, at huse skal brænde ned, og mennesker skal brænde inde, fordi man ignorerer risiciene ved varmen, som kan sprede sig fra ildstedet eller skorstenen.
Klik her for at svare