Så en række billige indsatser i Polen og undrer om de skal være typegodkendt af uber-skorstensfejeren i Sverige?
Havde tænkt mig at bygge dem ind i den åbne pejs.

mvh
David
 
Visse über-skorstensfejere kan være besværlige, når det gælder ikke "typegodkendte" indsatser. Dette til trods for at de er EU-godkendte. :o
De vil vel vise deres magt. :P
Tjek med din lokale skorstensfejer over en kaffe, så måske han gonar til sig. :-/ :D
 
Immobil sagde:
Dette til trods for at de er EU-godkendte. :o
CE-mærkede eller hvad?? Det sikrer jo ikke, at de er testet i henhold til de regler, der gælder (Boverkets Byggregler), derimod findes der en ny europæisk mærkning, der viser, hvor meget temperatur en skorsten skal tåle til et bestemt ildsted mm., men den mærkning er knapt kommet i gang og sandsynligvis ikke da på nogle "billige" polske indsatser.

Immobil sagde:
De vil vel vise deres magt. :P
Eller så du og hele din familie ikke brænder inde, fordi du har valgt et ildsted, der giver 450 grader, når din skorsten kun tåler 350.......
 
Et spørgsmål til Brasse:
En indsats i en åben pejs med muret skorsten giver vel ikke anledning til højere temperatur i pejsen/murstensskorstenen end hvis man bare fyrede direkte i den åbne pejs, eller?

mvh
David
 
humm..

Min kommune (huddinge) kræver en anmeldelse ved installation. De godkender kun typegodkendte.. Skorstensfejeren ville også se, at jeg havde en byggemelding...

Godkendt grejjern er noget miljø pryl blandt andet...

Det nemmeste er måske at ringe til skorstensfejeren og tjekke.. han ved jo..
 
Jo eftersom det inte blandas lige så meget "kold" luft i ilden/røggasserne som køler røggasserne, inden de når skorstenen, en indsats med låger tager jo ind anslået 5-10% mængden luft ved optænding plus at godset som i bedste fald er støbejern, magasinerer meget varme.

En indsats (forudsat at der er låger, som man kan lukke) giver anledning til meget højere røggastemperatur end en åben pejs. Derfor synes jeg, det er lidt synd at skyde skylden på en eller anden "über-skorstensfejer, der vil vise sin magt" og som det er let at hakke på, når der er lidt mere bag dette. Det er jo trods alt meget varmt i røgkanalen, og det virker unødvendigt, at huse skal brænde ned, og mennesker skal brænde inde, fordi man ignorerer risiciene ved varmen, som kan sprede sig fra ildstedet eller skorstenen.
 
OK. Køber din argumentation.

mvh
David
 
David,
Køb Schiedel isokern skorsten den er rigtig god og billig. Typgodkendelsen har du på den svenske hjemmeside.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.