8,398 læst ·
13 svar
8k læst
13 svar
Indsætte et smalt/bredt vindue - Bære af?
Hej
jeg skal lave en ret omfattende renovering i mit køkken og vil indsætte et ca. H50xB190 vindue i den nuværende vinduesåbning 140x140. Se billede nedenfor!
Tanken er at fjerne radiatoren, sætte vinduet lidt højere end på billedet nedenfor og have en lang arbejdsbænk samt skabe ovenover vinduet!
SPØRGSMÅL? Har I tips til, hvordan jeg skal bære mig ad?
Huset er en gammel 50'er bygning med vægge af murede byggesten.
jeg skal lave en ret omfattende renovering i mit køkken og vil indsætte et ca. H50xB190 vindue i den nuværende vinduesåbning 140x140. Se billede nedenfor!
Tanken er at fjerne radiatoren, sætte vinduet lidt højere end på billedet nedenfor og have en lang arbejdsbænk samt skabe ovenover vinduet!
SPØRGSMÅL? Har I tips til, hvordan jeg skal bære mig ad?
Huset er en gammel 50'er bygning med vægge af murede byggesten.
Måske kan du gøre sådan her i stedet - med en midterposte.
Jeg havde også tænkt på at have et langt vindue, men da jeg regnede på det, blev det for kompliceret og DYR. Hvis du vælger et vindue med smalle karme, så stjæler det ikke så stor areal.
Ellers er nok svaret, at du skal have en HEA-bjælke. Dimensionen afhænger af, hvilken last du har. Det skal du regne ud eller lade en konstruktør hjælpe dig med.
Jeg havde også tænkt på at have et langt vindue, men da jeg regnede på det, blev det for kompliceret og DYR. Hvis du vælger et vindue med smalle karme, så stjæler det ikke så stor areal.
Ellers er nok svaret, at du skal have en HEA-bjælke. Dimensionen afhænger af, hvilken last du har. Det skal du regne ud eller lade en konstruktør hjælpe dig med.
1300x600 /stktuut sagde:
Eftersom det kommer til at være sort facade og hvide vinduer/midterpost så tryller man ligesom væk at det er 2 vinduer.
Selvfølgelig skal du søge byggetilladelse ellers kommer måske hr. kommunen og banker på
Arbejdsbordet i standardhøjde 900 og overskabene på 1780.
Lidt for højt egentlig, da alle i husstanden ikke rigtig kan nå. Kan altså blive en sænkning.
Hvad vi derimod ikke vil gøre, er at sætte vinduet så lavt, at man ikke kan se ud, mens andre, der står udenfor, ser din navle.
Ganske almindeligt har jeg set i mange hustidninger og huskataloger.
Derefter diskuterer vi, om vi skal indsætte højere overskabe også for at få mere opbevaring.
Lidt for højt egentlig, da alle i husstanden ikke rigtig kan nå. Kan altså blive en sænkning.
Hvad vi derimod ikke vil gøre, er at sætte vinduet så lavt, at man ikke kan se ud, mens andre, der står udenfor, ser din navle.
Derefter diskuterer vi, om vi skal indsætte højere overskabe også for at få mere opbevaring.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
En kommentar til:titanium sagde:
Disse dybe vinduesnicher over arbejds- og køkkenborde er værd GULD.
Perfekte til at stille småting som saltkar, peberkværn, prøvenål, time, tandstikker, køkkenvægte og alt andet.
Så kan man holde bordene tomme og lette at holde rene.
PS
Jeg har også 1150 som brystningshøjde på vinduerne.
Giver passende højde til en fliserad 25x40 cm som stænke- og sprøjtebeskyttelse.
Klik her for at svare