Jeg har et 1,5 plans hus fra 30'erne. Det er forhøjet vægliv, så ydervæggen går op en meter på øverste etage og derefter skråtag. Der er i dag rummelige skunkrum på begge sider. Jeg skal nu totalrenovere loftet og rive alt ud (alt indre vægmateriale, alt i taget helt op til tagspærene/råsponten). Tanken er bl.a. at kunne få lidt mere gulvplads og bruge de gamle skunkrum til smarte løsninger som indbyggede garderober/fodenden ved børnenes senge osv. Jeg vil isolere med noget andet end stenuld/glasuld, det bliver økofiber eller Vital eller lignende og ingen plastik. Nu til mit spørgsmål. Luftspalte i taget osv. forstår jeg, men hvordan gør man med ydervæggene, hvor der tidligere har været skunkrum. Jeg skal isolere disse vægge (ca. 1m høje), men skal jeg sætte isoleringen direkte mod ydervæggens inderside, eller skal jeg gemme en luftspalte (typisk en mini-skunk på 5 cm), inden jeg sætter en ny (indre) væg op, der isoleres? Luftspalte føles rigtigt, og i så fald havde jeg tænkt at forbinde luftspalten i væggen op til luftspalten i taget.

Tyresö
Helt rigtigt tænkt! Luftspalte også i væggen. Har du åbent ved tagskægget, hvor tagspalte og vægspalte mødes, så følger du lærebogen, som du skal. Mellem vægspalte og vægisolering kan du bruge asfaboard - den sorte side udad. Der er sikkert nogen her på forummet, der er mere inde i sagen og kender alternativer til asfaboard.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.