Hej,
Nyss købt hus bygget i begyndelsen af 60'erne med indrettet kælder, der består af gæsteværelse, gildestue, sauna, vaskerum osv., i alt ca. 90m3. Er begyndt at måle fugtigheden dernede, som svinger mellem 50-70% (op mod toppe på 75 i et af rummene længst inde, hvor ingen opholder sig). Er det et godt niveau på varme sommerdage? Behøver jeg skabe bedre ventilation i kælderen? I øjeblikket er der ingen egentlig ventilationsløsning bortset fra, at der er store vægventiler mellem visse rum. Ingen mekaniske udsugningsventiler, hvad jeg kan se, et par forluft. At fyre i kaminen i gildestuen sænker fugtigheden drastisk med cirka 20% i hele kælderen. Det lugter absolut ingenting dernede - ikke engang kælderlugt - men pudsen, hvor gulv møder væg, har sluppet enkelte steder. Men det gør det måske normalt i et 65 år gammelt hus?
Behøver jeg ventilere bedre? Hvis ja, hvad er den bedste løsning?
Mvh
Nyss købt hus bygget i begyndelsen af 60'erne med indrettet kælder, der består af gæsteværelse, gildestue, sauna, vaskerum osv., i alt ca. 90m3. Er begyndt at måle fugtigheden dernede, som svinger mellem 50-70% (op mod toppe på 75 i et af rummene længst inde, hvor ingen opholder sig). Er det et godt niveau på varme sommerdage? Behøver jeg skabe bedre ventilation i kælderen? I øjeblikket er der ingen egentlig ventilationsløsning bortset fra, at der er store vægventiler mellem visse rum. Ingen mekaniske udsugningsventiler, hvad jeg kan se, et par forluft. At fyre i kaminen i gildestuen sænker fugtigheden drastisk med cirka 20% i hele kælderen. Det lugter absolut ingenting dernede - ikke engang kælderlugt - men pudsen, hvor gulv møder væg, har sluppet enkelte steder. Men det gør det måske normalt i et 65 år gammelt hus?
Behøver jeg ventilere bedre? Hvis ja, hvad er den bedste løsning?
Mvh
75% luftfugtighed er ikke så meget på denne tid af året, vi er nemlig i begyndelsen af råd måned.
Hvad er det for et varmesystem i huset?
Minimum "PAX"-ventilator i badeværelse, toilet, vaskerum.
På længere sigt (om nogle år) overvejer vi FTX-system.
Vi har lige nu mellem 65-77% luftfugtighed i vores kælder, vi har FTX-system, der dækker hele huset.
Luftfugtigheden udenfor har den seneste tid været tættere på 100% i mindst halvdelen af tiden.
Hvad er det for et varmesystem i huset?
Minimum "PAX"-ventilator i badeværelse, toilet, vaskerum.
På længere sigt (om nogle år) overvejer vi FTX-system.
Vi har lige nu mellem 65-77% luftfugtighed i vores kælder, vi har FTX-system, der dækker hele huset.
Luftfugtigheden udenfor har den seneste tid været tættere på 100% i mindst halvdelen af tiden.
Vi har et fjernvarmeanlæg - vandbårne radiatorer oppe og vandbåren gulvvarme i kælderen. Radiator i vaskerummet. Kan man bare trække en mekanisk lille udsugningsventil i vaskerummet og et par indtag rundt i kælderen? Typ sådan en her:Demmpa sagde:
75% luftfugtighed er ikke særlig meget på denne årstid, vi er nemlig i begyndelsen af råd måned.
Hvad er der for varmesystem i huset?
Minimum "PAX"-ventilatorer i badeværelse, toilet, vaskerum.
På lang sigt (om nogle år) overvejer jeg FTX-system.
Vi har lige nu mellem 65-77% luftfugtighed i vores kælder, vi har FTX-system som tager hele huset.
Luftfugtigheden ude har de seneste uger været tæt på 100% i mindst halvdelen af tiden.
https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...LfhLm4o9sIkPKooAaosQYLInpJuQyDlxoCEsgQAvD_BwE
Tilføjelse: åbning for udsugning er allerede til stede i vaskerummet. Kan man bare sætte noget der aktivt trækker luften ud i det allerede eksisterende hul?
Klik her for at svare