Hej,

Nyss købt hus bygget i begyndelsen af 60'erne med indrettet kælder, der består af gæsteværelse, gildestue, sauna, vaskerum osv., i alt ca. 90m3. Er begyndt at måle fugtigheden dernede, som svinger mellem 50-70% (op mod toppe på 75 i et af rummene længst inde, hvor ingen opholder sig). Er det et godt niveau på varme sommerdage? Behøver jeg skabe bedre ventilation i kælderen? I øjeblikket er der ingen egentlig ventilationsløsning bortset fra, at der er store vægventiler mellem visse rum. Ingen mekaniske udsugningsventiler, hvad jeg kan se, et par forluft. At fyre i kaminen i gildestuen sænker fugtigheden drastisk med cirka 20% i hele kælderen. Det lugter absolut ingenting dernede - ikke engang kælderlugt - men pudsen, hvor gulv møder væg, har sluppet enkelte steder. Men det gør det måske normalt i et 65 år gammelt hus?

Behøver jeg ventilere bedre? Hvis ja, hvad er den bedste løsning?

Mvh
 
75% luftfugtighed er ikke så meget på denne tid af året, vi er nemlig i begyndelsen af råd måned.

Hvad er det for et varmesystem i huset?

Minimum "PAX"-ventilator i badeværelse, toilet, vaskerum.

På længere sigt (om nogle år) overvejer vi FTX-system.


Vi har lige nu mellem 65-77% luftfugtighed i vores kælder, vi har FTX-system, der dækker hele huset.
Luftfugtigheden udenfor har den seneste tid været tættere på 100% i mindst halvdelen af tiden.
 
  • Synes
Antwerpen og 1 anden
  • Laddar…
Demmpa Demmpa sagde:
75% luftfugtighed er ikke særlig meget på denne årstid, vi er nemlig i begyndelsen af råd måned.

Hvad er der for varmesystem i huset?

Minimum "PAX"-ventilatorer i badeværelse, toilet, vaskerum.

På lang sigt (om nogle år) overvejer jeg FTX-system.

Vi har lige nu mellem 65-77% luftfugtighed i vores kælder, vi har FTX-system som tager hele huset.
Luftfugtigheden ude har de seneste uger været tæt på 100% i mindst halvdelen af tiden.
Vi har et fjernvarmeanlæg - vandbårne radiatorer oppe og vandbåren gulvvarme i kælderen. Radiator i vaskerummet. Kan man bare trække en mekanisk lille udsugningsventil i vaskerummet og et par indtag rundt i kælderen? Typ sådan en her:

https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...LfhLm4o9sIkPKooAaosQYLInpJuQyDlxoCEsgQAvD_BwE

Tilføjelse: åbning for udsugning er allerede til stede i vaskerummet. Kan man bare sætte noget der aktivt trækker luften ud i det allerede eksisterende hul?
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.