Vi har en aftale om MONTERING AF SAMTLIGE I LEVERANCEN INKLUDEREDE KOMPONENTER, altså et hus der skal monteres og bygges færdigt. Alt står der, inklusive aflæsning af bil samt kran til rejsning, vægge, vinduer, tag osv. Men eftersom det ikke står at der kræves stilladser for at bygge huset, skal vi betale 20.000 ekstra for stilladser og montering af disse! Er det ikke mærkeligt? Jeg mener selv at når man påtager sig et arbejde, skal man da have værktøjerne til at udføre det eller tager jeg fejl? OPLYS MIG, vær venlig!

Man SKAL ikke have stilladser for at bygge et hus. Det er mere bekvemt og det går hurtigere, ja selvfølgelig, men man kan klare det alligevel. Men man kan ordne det ved hjælp af stiger.
Så hvis tømrerne for deres bekvemmelighed og sikkerhed vælger at bruge stilladser i stedet, er det deres problem, ikke dit.

Dette skal du ikke betale!

Hvis det er et firma, må de ikke stå på stiger og arbejde (undtagen elektrikere og maler stiger), men stiger er til for at gå op og ned.

arbejde over 2m kræver stillads har jeg for mig, så da skal du have stillads lr en anden løsning typ skylift

Hvis de vidste, at de skulle have stilladser, men glemte at regne med dem, er det også i dette tilfælde deres problem. Det er ikke noget, du skal bekymre dig om, endnu mindre betale.

Hej

Jeg er helt enig med andersmc. Det kan næppe komme som en overraskelse for entreprenøren, at han har brug for et stillads for at udføre sit arbejde. Har I skrevet kontrakt med ABS05, så gælder følgende (Jeg tror, at forbrugertjenesteloven siger det samme):

6. Omfanget af kontraktarbejderne, prisen eller grundlaget for, hvordan prisen bestemmes, tidspunktet for betaling og tidspunktet for kontraktarbejdernes afslutning bestemmes af kontraktdokumenterne. Nødvendigt materiale er inkluderet i kontraktarbejderne, medmindre andet må anses for aftalt.

51 § Ved småhusentreprise gælder det, som forbrugeren hævder er aftalt om
1. arbejdets omfang
2. prisen eller grundlaget for, hvordan prisen bestemmes
3. tidspunktet for betaling
4. tidspunktet for arbejdets afslutning, medmindre andet fremgår af en skriftlig aftale eller af omstændighederne i øvrigt.

Har intet andet været sagt, må man rimeligvis antage, at prisen for leje af stilladser og andet materiale, som er nødvendigt for at fuldføre arbejdet, er inkluderet.

En anden ting, der virker lidt mærkelig: 20000 lyder meget. Har de købt stilladserne eller lejet dem? Hvis det er et firma, der plejer at opføre huse, må de vel rimeligvis have stilladser selv. De kan næppe leje dem for hver eneste byggeri, de skal gennemføre.

Tak for informationen, nu føler jeg, at jeg har lidt mere på plads, når jeg skal bestride dette. Vi købte NF, og pludselig blev bygningsentreprenaden udskiftet til en anden virksomhed. Så sælger fortæller os, at det kan blive dyrere, fordi der nu kræves cert. personale til at samle stilladserne. Fint, det er vel ok! Så siger den nye tømrer til os, at han kun har halvdelen af de stilladser, der kræves til byggeriet, men disse stilladser kan vi låne gratis!! De resterende stilladser skal han leje, og vi skal betale 16.000 for leje af stilladser i 2 måneder, og derudover 5.500 ekskl. moms for montering af stilladserne. (Han monterer) Jeg tager det op med sælgeren og spørger, om det er sådan, at stilladser ikke plejer at være inkluderet i et NF hus, og det forsikrer han mig om, at det normalt gør, og han forstår ingenting! Så jeg har bare bedt ham løse det nu! Jeg har ikke tænkt mig at betale for disse "værktøjer". Vi har ABS05.

To måneder! Det bliver mere og mere mærkeligt. Ifølge din beskrivelse lød det som om det var et modulhus, du havde købt. Der er ikke behov for stilladser i to måneder. Ikke engang hvis det var et helt løsvirkehus, tager det så lang tid at rejse det og lægge taget på. Det virker mere og mere som om det her er en ting, de kører med. For det er jo gode penge, at tage 20000 ekstra bare sådan.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.