Hej,

Sidder nu og bygger en indvendig væg, og har bemærket, at hullerne, der opstår, er betydeligt mere synlige, end jeg troede.

Jeg bor i en lejebolig, så jeg vil ikke rigtig lave en masse huller, som det ville blive, hvis jeg fortsætter med at skrue reglerne i loft og vægge. Kan man kun skrue reglerne i loftet og derefter bygge alting på det, eller skal det også forankres i væggen?

Har to vægge, der bygges, begge med dobbeltgips, den eneste forskel er, at den ene væg vil få monteret en dør. Med væggen, hvor døren skal sidde, ville det være muligt kun at forankre i loftet?

Døren vejer 55 kg.

RoTe
Kan man ikke lave en løsning med en stämp? Altså en væg der klemmes fast mellem gulv og loft.

Kan klemmes fast mod loft og gulv med bolt/møtrik, væggen spændes fast sas

Jeg har set et koncept på nettet med indervægge, der blot klemmes mod loft og gulv, så det er muligt. Jeg tror dog, at man bør lægge noget blødt materiale med høj friktion, f.eks. gummi, mellem indervæggens loft- og gulvregler og det eksisterende loft og gulv.

En billig løsning burde være at save de stående regler til den rigtige højde minus et par millimeter og derefter banke trækiler (f.eks. til gulvlægning) ind mellem den stående regel og loftreglen. Derefter save den udstikkende del af kilen af og sætte vinkeljern med ankarskrue på det ene eller begge indre hjørner mellem loftregel/stående regel for at fastgøre reglerne sammen.

Når du sætter indervæggen op, skal du vel fjerne de eksisterende loft- og gulvlister, hvor væggen skal stå? Jeg ville i så fald fæstne gulv-/loftreglerne til væggen netop der. Så skjules hullet bagved i væggen af listen, når du engang genmonterer den.

Hej,

Findes der ingen risiko for, at væggen på en eller anden måde "vælter" eller bliver skæv lidt, så loft og gulv bliver skubbet væk med tiden?

Var gode forslag, skal nok gøre som pelpet siger. Nu har jeg dog allerede lavet to huller i loftet, så kan lige så godt hænge en af væggene, så tænkte at forankre i væggen og derefter bruge dobbeltklæbende tape ( http://www.clasohlson.com/se/Dubbelhäftande-monteringstejp-Spegel-Tesa/34-3980 ) på gulvreglen, ville det fungere i længden?

Listerne ser desværre ud til at være limet fast på en måde, og jeg vil ikke rigtig ændre i dem, så skærer hellere, så reglerne passer til listerne.

Senest redigeret:
Netop vægten af en hængende dør forårsager en seriøs trækkraft på en væg, så derfor tror jeg, det er godt at fastgøre væggen - gerne i loftet lige over døren. Ellers burde der ikke være så mange sidekræfter på en væg, men jeg ville alligevel have haft fastgørelser - nogen kan jo falde ind i væggen, køre en møbel ind i den osv.

Hvad har du for loft? Hvis det er et betonloft, kan du reparere hullerne senere uden at det ses, bare du har maling i samme nuance. Min reparation efter det her lille uheld ses slet ikke. Da spartlede jeg hullet igen og malede med samme farve, som jeg tidligere havde malet loftet med.

• Synes
headmaster200
  • Laddar…
Ups, det var et ordentligt hul :P

Ja, det er betontag. Helt rigtigt som du siger, bare at spartle igen og male over :)
Bliver at forankre i taget kun + din idé med at banke trækiler ind i reglar mellem gulv og tag så man får pres. Det burde være nok håber jeg?

Er nysgerrig, gør gipsvæggene noget i ligningen når det kommer til trækstyrke? De skal jo trods alt hænge ca. 2 mm over gulvet på væggen. Så de burde vel trække lidt i den retning man hænger dem på, eller jævner det sig ud af den modsatte side af gipsvægge?

Din nye indervæg skal vel stå på det eksisterende gulv? I så fald vil gipspladerne på den nye væg ikke være noget større problem, det bliver jo bare en nedadgående kraft.

Gipsplader er ret stærke. Du kan hænge ret tunge ting op med ekspansionsbolte på en gipsvæg. Så hvis du sætter nogle gipseksander i de eksisterende vægge, erstatter maskinskruerne med længere skruer med samme dimension og derefter fastgør de stående reglar, der står nærmest de almindelige vægge, med længere maskinskruer + skive gennem borede huller i reglarne ind i ekspansionsboltene, så burde væggen stå meget mere stabilt.

Din udlejer burde ikke klage, at sætte gipsekspandere i vægge falder inden for normal påvirkning.

• Synes
Mag1c
  • Laddar…
Jadå det står på det nuværende gulv.

Undskyld, men jeg forstår ikke helt beskrivelsen, som du gav mig angående ekspandere, lige nu tænkte jeg at bruge 8 x 100 mm plastpløkker til at fastgøre træstolpe i loftet. Mener du, at jeg skulle erstatte dem med ekspandere?
Jeg rører helst ikke sidevæggene heller nemlig, da de har en slags "kornet" tapet, og hvis man har huller over, vil det være tydeligt, at der er en bar plet der.

Forresten (nysgerrig igen), hvis man bruger ekspandere på væggene ved montering, bliver det så ikke svært at få dem ud bagefter? De skal vel ekspandere indeni væggen?

Senest redigeret:
Havde lignende løsning i en lejlighed, dog med bolten op mod loftet. Her mod gulvet... http://www.tibromobelindustri.com/kategori/13/innervaggar.html

Hullet op-/nederst skjules med almindelig loft-/gulvlist.

Alt el trak man let ovenover modulet, i linket version nedenfor. Så rør til stikkontakter og kontakter i hvert modul.

Burde ikke være så svært at lave sådanne moduler selv.

Den variant jeg havde, havde not og fer på langsiderne så de låste hinanden.

Havde ingen problemer med at have indvendige døre i sådanne moduler, Tibro har også sådanne løsninger.

Ikke for at det er noget svar på dit spørgsmål, men hvad bygger du for noget med en 55 kg tung dør inde i en lejlighed? Panic room?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.