Hej!
Har revet gamle fastbyggede garderobeskabe ud for at sætte skydedøre med modulsystem ind. Dog skal indervæggen bygges om for at klare belastningen, nu overvejer jeg, hvordan den skal bygges op.
OSB-plade eller spånplade? Spånplade har jo bedre overfladefinish, dermed slipper man måske for at gipse, men klarer den belastning på samme måde som OSB?
Mvh Jimmy
Har revet gamle fastbyggede garderobeskabe ud for at sætte skydedøre med modulsystem ind. Dog skal indervæggen bygges om for at klare belastningen, nu overvejer jeg, hvordan den skal bygges op.
OSB-plade eller spånplade? Spånplade har jo bedre overfladefinish, dermed slipper man måske for at gipse, men klarer den belastning på samme måde som OSB?
Mvh Jimmy
Jimmy, hvad skal du sætte op på væggen?
Og så er spørgsmålet, hvilken slags overfladefinish du ønsker som slutresultat.
Hvis der er meget høje belastninger, dvs. opsatte hylder fyldt med bøger, anbefaler jeg krydsfiner.
Det afhænger også af, hvordan du vil fastgøre hylderne/skinserne. Tænker du kun at bruge træskruer direkte ind i pladen, eller vil du bruge ekspanderende mollyplugs i metal? Skal du sætte elfaskinner op og derefter placere hyldeplader, eller skal du bygge hylderne af hyldeplader osv.? OSB holder lige så godt som spånplade af samme tykkelse. Men en spånplade 15mm holder selvfølgelig bedre end en OSB 12mm. Men 12mm krydsfiner er bedre end 12mm OSB. Derimod er krydsfiner 15mm klart bedre end 15mm spån. Der er dog ingen grund til at bygge for at de skal kunne bære flere 100 kilo, hvis der kun skal være 20 kg.
Og så er spørgsmålet, hvilken slags overfladefinish du ønsker som slutresultat.
Hvis der er meget høje belastninger, dvs. opsatte hylder fyldt med bøger, anbefaler jeg krydsfiner.
Det afhænger også af, hvordan du vil fastgøre hylderne/skinserne. Tænker du kun at bruge træskruer direkte ind i pladen, eller vil du bruge ekspanderende mollyplugs i metal? Skal du sætte elfaskinner op og derefter placere hyldeplader, eller skal du bygge hylderne af hyldeplader osv.? OSB holder lige så godt som spånplade af samme tykkelse. Men en spånplade 15mm holder selvfølgelig bedre end en OSB 12mm. Men 12mm krydsfiner er bedre end 12mm OSB. Derimod er krydsfiner 15mm klart bedre end 15mm spån. Der er dog ingen grund til at bygge for at de skal kunne bære flere 100 kilo, hvis der kun skal være 20 kg.
Der skal bygges garderobe med typisk Elfas modulsystem, altså en simpel skinne som skal holde skuffer, hylder osv. Men jeg gør gerne hele væggen solid, hvis man vil ændre på den senere i livet. Overfladefinish må jo gerne være god, mest for min egen skyld måske.. Jeg overvejer 12mm krydsfiner med 6mm gipsplade bare for at få en fin overflade? Mon det ville fungere, tror du?I ItWasntMe sagde:Jimmy, hvad vil du sætte op på væggen?
Og så er spørgsmålet, hvad er det for en overfladefinish du vil have som slutresultat.
Hvis det er meget høje belastninger, dvs opskruede hylder fyldt med bøger, anbefaler jeg krydsfiner.
Så afhænger det også af, hvordan du vil fastgøre hylderne/skinnerne. Tænker du kun at bruge træskruer direkte ind i pladen, eller vil du bruge ekspanderende mollyplugs i metal. Skal du sætte op elfaskinner og så lægge hylder på, eller skal du bygge hylderne af hyldeplan osv? OSB holder præcis lige så godt som spånplade af samme tykkelse. Men en 15mm spånplade holder selvfølgelig bedre end en 12mm OSB. Men 12mm krydsfiner er bedre end 12mm OSB. Derimod er 15mm krydsfiner klart bedre end 15mm spån. Der er dog ingen grund til at bygge, så de skal kunne holde til flere 100 kilo, hvis der kun skal læsses 20kg.
så ville jeg satse på skruet 13-15mm krydsfiner. Samt 6mm renoveringsgips (disse kan du lime fast). Det er tilstrækkeligt hvis du bruger 6x40mm skruer med rund hoved uden rawlplugs til hvert hul for skinnen. Kraften trækker nedad, så det vil holde for 100tals kilo. Det er anderledes, hvis kraften trækker direkte ud. Så kræves der ekspanderende rawlplugs.
Klik her for at svare