Plantegning af en skabsindbygning i en niche med mål; ingen separat indvendig væg, brug af eksisterende reglar og muligheder for maling eller tapetsering.
Hej
Jeg er i gang med at bygge et specialbygget garderobeskab.
Jeg har derfor været nødt til at ændre/rive lidt af tidligere vægge. Garderoben vil stå i en niche ifølge skitsen.

Da rummet er begrænset og skuffer og lignende skal have plads, vil jeg ikke først lave en indervæg med gips og derefter bygge garderobevægge i passende træbaseret materiale. Jeg vil have, at indervæggene i garderobeområdet bliver garderobevægge.

Hvilket materiale ville I vælge at sætte op på vægrammerne?

Væggene kan enten tapetseres (garderobedybden er ikke mere end 1 bane) eller males.
 
Senest redigeret:
Du missede skitsen.

Hvad har du tænkt for garderobeindretning?
Hvis du bruger stativ og/eller vægskinner med konsoller, behøves der ingen garderobevægge, men det er nok med almindelige vægge.

Jeg har bygget seks garderober, hvor vi har stativ, vægskinner med konsoller, på konsollerne har vi bl.a. gitterhylder, netbakker, hængere til tøjstang.
 
Senest redigeret:
Tak for svaret og påmindelsen om, at jeg ikke har uploadet skitsen.

Vægskinner og lignende synes fruen er tilstrækkelig smukke. Spørg mig ikke hvorfor.
Tanken er cirka 3 hylder, som kan flyttes ved behov og derunder skuffer og buksehænger (som er en af hovedgrundene til, at pladsen er kritisk)
 
I fire af vores garderobeskabe har vi en bæreliste oppe ved loftet, lige under loftlisten, på den bæreliste hænger der så hængeskinner.
I en har vi vægskenner i stedet for bæreliste.
I en har vi indtil videre kun backstativ.


Vægskiverne er bygget med regler-OSB-gips.
 
  • Synes
ile
  • Laddar…
Tak.
Tjekket og målt og tjekket og målt igen. Bliver nok præcis som for din del regler-OSB-gips da det går ind men blot med nogle mm margin.
 
Hvis I har bestemt præcis, hvor vægskinnerne skal sidde, så kan man montere ekstra regler der.

Eller

Hvis I har besluttet at have hængeliste, kan man sætte kortlægter i den højde, hængelisten skal hænge på samt i en anden højde.

På den måde er det nok med regel & et lag gips for at spare 12-15mm pr. væg

Eller så kan man bruge regel-osb-renoveringsgips, på den måde sparer man 6mm pr. væg men kan stadig skrue, hvor man vil

Et tredje alternativ er at "fælde" OSBn ind mellem reglerne. Jeg gjorde det på en væg, der indeholder to garderober.

Jeg byggede en væg, der ikke måtte blive tykkere end 70-75mm. Overliggeren & underliggeren brugte jeg 45*45, stående regler 45*70 (under spær). Mod 45-siderne mellem reglerne satte jeg lægter 25*36. Savede OSBn til så den passede ind mellem reglerne og skruede dem fast i lægterne. Udenpå regler & OSB satte jeg gipspladerne. På denne måde blev væggen ca. 13+45+13mm tyk men stadig stabil nok til at hænge ting på.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.