Hej,

Hvis man skal opsætte en ny væg over et eksisterende parketgulv, bør man lægge noget under den nederste regel? Hvordan fæster man passende reglen i gulvet?
Jeg mener, jeg har set noget lignende på "bygge-tv" (room service, endelig, ...)

Tak for eventuel hjælp
/Johan
 
Har du ingen gulvvarme er det bare at skrue! Intet behøves under reglen.
 
Jo da, det er gulvvarme...

///Johan
 
Du behøver sandsynligvis ikke skrue, hvis du limer reglen mod gulvet samt fæstner vægreglen godt. Så slipper du huller i parket samt gulvvarme.

Hvis du bruger stålregler, så har de jo skumgummi med lim på, ved dog ikke, om der behøves stærkere lim end det....
 
Løbende ar om du saver op parketten, så at væggen ikke står på parketten, den skal helst stå på bjælkelaget/pladen. Om det er en plade på jord bør du også lægge en plast eller lignende under for at slippe for ev jordfugt. Går også fint med en stålskinne i bunden (i stedet for en syllregel, bliver lidt lettere at regne væggen bagefter også :)
 
Kan bare være enig med phille i sit indlæg. Hvis du stiller en ny væg på parketten, kan parketten ikke bevæge sig, man skal mindst have 0,7 cm til væggen fra parkettens yderkant, fordi det skal kunne udvide sig i de forskellige årstider.

Har selv set i et rum en kæmpeboble i midten af rummet, fordi man låste gulvet fast.

Frem med rundsaven ;D
 
nej nej nej, helt forkert svar! Jeg spurgte jo for at få en enkel løsning og mindre arbejde, ikke sværere og mere!

Men hvis jeg siger, at det er på loftsetagen og at det ikke er mere end 2,5 meter som længst fra væggen til den anden side af rummet, og at væggen går på tværs af parketretningen, så burde bevægelserne ikke blive større end at den anden side kan bevæge sig, eller?

Interessant tip at lime en stålregel nederst. Jeg havde kun tænkt på træ. Sætter man stål nederst og laver resten i træ?

/// Johannabacken
 
Johannabacken sagde:
nej nej nej, helt forkert svar! Jeg spurgte jo for at få en enkel løsning og mindre arbejde, ikke sværere og mere!

Men hvis jeg siger, at det er på loftsetagen og at det ikke er mere end 2,5 meter som længst fra væggen til den anden side af rummet og at væggen går på tværs af parketretningen, så burde bevægelserne ikke blive større end at den anden side kan bevæge sig, eller?

Interessant tip at lime stålregel nederst. Jeg var helt indstillet på træ. Sætter man stål nederst og gør resten af træ?

Ja det er kanon at anvende stålsken i bunden og evt. toppen og så almindelige træregler. Du har jo en flap at skrue i og slipper for at spigre alt....

/// Johannabacken
 
Johannabacken sagde:
nej nej nej, helt forkert svar! Jeg spurgte jo for at få en enkel løsning og mindre arbejde, ikke sværere og mere!

Men hvis jeg siger, at det er på loftsetagen, og at det ikke er mere end 2,5 meter som længst fra væggen til den anden side af rummet, og at væggen går tværs parketretningen, så burde bevægelserne ikke blive større end at den anden side kan bevæge sig, eller?

Interessant tip at lime stålregel længst nede. Jeg var helt inde på træ. Sætter man stål længst nede og laver resten af træ?

/// Johannabacken
Sætter stål i gulvet og loftet, så er det valgfrit at køre med træ eller stålregler...
 
Ved du, hvor tyk parketten er, kan du altid skrue stålreglen fast med nogle korte skruer. Disse skruehuller forsvinder helt den dag, du fjerner væggen og sliber parketten. Du undgår eventuelle svingninger på væggen og får en mere lydisoleret væg. Læg gerne en tynd liste af noget gummi (type vinduesliste) for at dæmpe lyden endnu mere.
Tartan
 
Tak alle sammen!
Det bliver stålregler som har "liggunderlag" under sig og skruer som er 15mm (dvs kan ikke nå ned til gulvvarmen)
og stående træregler.

Har et nyt spørgsmål angående glas i skillevæg, men opretter det som en ny tråd.
 
Held og lykke med væggen :)håber det blir godt.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.