enflex
Hej,

efter at have været en flittig forumlæser i de sidste 2,5 år siden jeg blev husejer, er det nu tid til at begynde at tage fat på renoveringen af huset.

Jeg har et enplanshus med kælder bygget i 1975 og planlægger at gradvist renovere stort set hele huset. En grovplanlægning af renoveringen er lavet, og først for tur er arbejdsværelset.

Væggen mellem soveværelset og arbejdsværelset består, hvad jeg kan forstå af tegninger og af hvad jeg selv kan se og banke mig til klædeskabe hvis bagstykker er klædt med spånplader.

Planen er at udskifte "garderobevæggen" med en "almindelig" regelsat væg, for at på den måde øge pladsen i arbejdsværelset, tanken er, at både jeg og min sambo skal kunne få plads med vores "hjemmearbejdspladser" i samme rum. I forbindelse med dette vil vi også påbegynde trækning af netværk samt forny og udvide elektriciteten.

Jeg har fået det råd af en ven at bruge stålskoener og stålregler i stedet for træregler og på disse først fastgøre træplade og derefter gipsplade udenpå træpladen, for på den måde lettere at kunne fastgøre ting på væggene.

Nå, nu til mine første spørgsmål på forummet:
1. Er min vens råd gode eller dårlige råd?
2. Skal træpladen være spånplade eller OSB-plade? Fordele/ulemper?
3. Skal gipspladerne fastgøres med forskudte samlinger i forhold til træpladernes samlinger?
4. Er det nok at fastgøre gipspladerne med skruer i træpladerne eller skal de også limes?
5. Hvilken type skrue skal træpladerne fastgøres med, træskrue eller metalskrue?
6. Hvilken type skrue skal gipspladerne fastgøres med, gipsskrue eller træskrue?

// Martin N.

enflex sagde:
Nå, nu til mine første spørgsmål på forummet:
1. Er min vens råd gode eller dårlige råd?
2. Skal træpladen være spånplade eller OSB-plade? Fordele/ulemper?
3. Skal gipspladerne fastgøres med samlingerne forskudt mod træpladernes samlinger?
4. Er det nok at gipspladerne fastgøres med skrue i træpladerne eller skal de limes også?
5. Hvilken type skrue skal træpladerne fastgøres med, træskrue eller metalskrue?
6. Hvilken type skrue skal gipspladerne fastgøres med, gipsskrue eller træskrue?
Hej Martin.
1: Gode råd.:) Lettere at arbejde med, men lidt dyrere. Bruger stål så ofte jeg kan.
2:OSB plade er at foretrække, skruen trækker bedre.
3:Ja, stivheden bliver meget bedre, skal I have lige på begge sider er det ikke lige så vigtigt, for så bliver væggen relativt stiv alligevel, men lige så godt at gøre det rigtigt når man alligevel er i gang.:)
4:Limning er overkurs, men at skrue dem i reglarne bagved så du presser fast OSB'en.
5: Fås en speciel skrue for OSB til stål, spørg i forretningen, kan ikke huske hvad den hedder præcist.
6: Samme der gipsskrue for stål (beregnet for 2 lag gips, så du når reglarne.)

Held og lykke

enflex
Hej,

Tak for svarene. :)

Endnu et spørgsmål er dukket op:
7. Det er meget lydt i huset, hvilket får mig til at undre, om det er hensigtsmæssigt at lægge en eller anden form for isolering i den nye væg. I så fald, hvilken type?

// Martin N.

enflex sagde:
Endnu et spørgsmål er dukket op:
7. Det er meget lydt i huset, hvilket får mig til at undre, om det er passende at lægge nogen form for isolering i den nye væg. I så fald, af hvilken type?
Jo tungere vægge og tungere isolering i væggen, desto bedre.
Dobbeltgips og stenuld fungerer fint..

Som Gadu skrev eksempelvis dobbeltgips og stenuld.

Tilføjes kan, at hvis du lader det uisoleret fungerer væggen som en basboks, al resonans vandrer rundt i væggen.

Udover at du skal (synes jeg) isolere, findes der en måde at bygge en "lydvæg" på, som er at bore hul ind i det næste rum, for at lyden skal fortsætte uden at stoppe.

Jeg bemærker, når jeg skriver, at det ikke går at forklare uden billeder.:)

Derefter har du jo det alternativ med dobbelte syller og 15mm luft. Altså fra den ene væg til den anden.
Gips
Stålregler med stenuld
15mm luft
Stålregler med stenuld
Gips.

Alternativt dobbeltgips på den ene side eller alternativt på begge sider.

enflex
gadu^ sagde:
Jo tyngre vægge og tungere isolering i væggen, desto bedre.
Dobbeltgips og stenuld fungerer ok..
Mener du, at jeg bør erstatte OSB-pladen med en gipsplade, eller at jeg
bør tilføje endnu en gipsplade; (1) stålregel+ståluld+gips+gips
eller (2) stålregel+ståluld+OSB+gips+gips?

// Martin N.

osb+ gips bliver 2 lag. det er mere end rigeligt. ståluld? stenuldsbaseret isoleringsplade skal det være, typ isover

Som dajje siger; OSB og gips er nok ja...

enflex
Tak for alle svarene! :)

Nogle gange glider fingrene lidt for hurtigt over tastaturet. Tak for påmindelsen om isoleringen, selvfølgelig mente jeg stenuld og ikke ståluld.

Isolere med Svinto - ingen god løsning? ;)

// Martin N.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.