Hej,

Tænkte rive en indervæg i letbeton og erstatte med en almindelig indervæg. (Jeg har mine grunde). Er nogenlunde begrænset til den nuværende vægtykkelse på 70 mm, så jeg overvejede 45x45 stolper og 1 lag gips 13 mm. Samt isolering.

Mine spørgsmål handler om, hvordan man gør med el, der går i væggen:

Rør, der går ned i væggen fra loftet. Skærer man loftsskinnen de steder eller forsøger at save et stykke ud fra skinnen eller andet?

Er det bare at skære huller i isoleringen til dåserne? Og hvordan gør man med isoleringen, hvor rørene går? Hvis jeg har VP-rør, går det så i midten af væggen, eller skal man sætte sådan nogle flexrør og fastgøre dem på en eller anden måde?

Mvh Mikael

Det spiller ingen større rolle, hvordan du gør med tagreglen, bare den sidder fast, så væggen bliver stabil.

VP-rørene kan du fastgøre med klammer eller søm, som du bøjer over røret hver meter eller så. Sørg bare for, at du ikke klemmer røret sammen. Har du VP-slange, skal denne klamres forholdsvis tæt, hver 25-30 cm omtrent.

Rørene skal ikke begraves midt inde i isoleringen, men ligge ud mod gipsen. For dåserne skærer du bare ud i isoleringen.

OK tak for svaret!

Mener du, at jeg fastgør VP-røret til gipsen med klammer, fastgør dem der?

Fra loftet kommer der ned rør til dåse for lampeudtag. Længere nede sidder stik med åbning mod samme vægside. Derefter fortsætter det nedad til endnu et stik men mod den anden vægside. Hvordan gør jeg med VP-røret og isoleringen der? Jeg mener, VP-røret skal jo så forlade den ene gipsplade og i stedet fastgøres mod den anden.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.