Svært hvordan man skal ræsonnere omkring det. Har det ikke været et problem i 50 år, burde man jo kunne antage, at det ikke er et problem netop på det sted? Har selv bekendte, som har en helt uisoleret plade fra 50'erne på et hus, så brændte huset ned, og de byggede det nye hus på den gamle plade.

nizzehult
hscn hscn sagde:
Kan naturligvis fungere men risikoen for skader er højere, derfor risikokonstruktion.
Kan du uddybe det? Jeg forstår, at hvis flamingoen er indstøbt i betonen, så udgør den absolut ingen risiko med hensyn til fugtvandring, men hvad ville forskellen være ved at lægge den på betonen? Den suger jo heller ikke fugt. Vidste for resten ikke, at man byggede sådan engang, troede altid, at flamingo blev indstøbt.

nizzehult nizzehult sagde:
Kan du udvikle det? Jeg forstår, at hvis flamingoen er ingjuten i betonen, udgør den absolut ingen risiko i forhold til fugtvandring, men hvad ville forskellen være ved at lægge den på betonen? Den suger jo heller ikke fugt. Vidste for resten ikke, at man byggede sådan engang, troede altid at flamingo blev støbt ind.
Jeg er ingen ekspert, men har lært den hårde vej gennem egen erfaring. Der er formentlig mindre risiko, hvis man lægger styrenplast ovenpå pladen i stedet for mineraluld (som jeg har oplevet). Men man kan risikere at skabe en god grobund for mikrobiologisk aktivitet under celleplasten mod betonen. Betonen bliver koldere, og damp kan kondensere, hvis betonen ikke er isoleret nedefra. Især risikabelt, hvis der også er organiske byggematerialer på pladen.
Så er det sikkert sådan, at har det fungeret i en masse år, er det ingen større fare. Heller ikke med den variant, som jeg har oplevet. Men som potentiel huskøber har man jo oftest ingen anelse om, hvor meget sælgeren fortæller. Jeg anbefaler en inspektion.
Fandt en beskrivelse af de forskellige typer af plade på jord, som ved en hurtig gennemlæsning virker fornuftig.
https://www.polygongroup.com/global...r-man-fuktskador-med-betongplatta-pa-mark.pdf

nizzehult
Ja det er nok meget afhængigt af hvilke jordbundsforhold man har som afgør og om dræneringen rundt huset fungerer godt.
Derimod er jeg tvivlende over for at en bygningsinspektør bogstaveligt talt ville bore sig ned i fundamentet for at undersøge dette. Jeg har en forestilling om at de måler fugt med deres fugtmåler, bruger næsen og deres dømmekraft og erfaring og kun i relevante tilfælde river panel eller liste af hvis man mistænker noget fusk bagved. Og desuden kun i et eller to rum. En rigtig inspektion bør gøres med fiberoptik og kamera mener jeg.

nizzehult nizzehult sagde:
Fik svar fra producenten, og jo, de siger, at disse huse havde en 70mm isolering på betonpladen og 18mm spånplade. På betonpladen blev der lagt en syltætning og en sylt 21x95mm.
Dette stemmer næsten med kommunens byggeritninger, hvor der står 60mm isolering.
Så det ser ud til at være rigtigt gjort uden fugtrisiko.

Jeg spurgte mægleren om dette med hårde hvidevarer, og hun sagde, at det var sådan, men fandtes der virkelig keramiske kogeplader i 1987?
Ja, det fandtes! Vi havde det fra 1981!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.