Hej!

Jeg er i gang med at renovere vores trappe. Jeg havde tænkt mig at indfælde 3 spots (på hver anden trin) i vangstykket på den ene side af trappen. Spørgsmålet er, om det vil påvirke trappens holdbarhed? Det vil blive mindre, men bliver det så meget, at det kan blive farligt?

Vangstykket er ca. 25 cm x 5 cm. Hullerne vil blive omkring 4-5 cm. Desuden kan jeg sige, at trappen er af "åben" type med 7 trin. Den hænger frit.

Mvh

Henrik

Styrken på en vertikal bjælke fungerer sådan, at i midten af højden er belastningen nul, for derefter at stige lineært ud til bunden og toppen. Hvis du laver hullet i midten af højden, får du mindst påvirkning på holdbarheden.

Vertikal bjælke? Altså en lodret trappe??

Mente selvfølgelig en bjælke stillet på højkant. Har trappen et vertikalt vangstykke, er det jo ikke en trappe, men en stige...?

Har selv tænkt at indfælde spots i min trappe, en lige trappe med vægge på begge sider. Har tænkt at bore hul midt på højden til spotsene, og derefter et mindre hul oppefra for at få kablet ned. Derefter kabelføring oppefra og ned på oversiden af vangstykket, som jeg så tænkte at dække med en tilpasset liste, lige så bred som vangstykket.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.