Jeg skal bygge mit hegn lidt om og har brug for at sætte 2 nye stolper (70x70) og lidt flere planker (22x145). I øjeblikket er hegnet hvidt, og jeg havde tænkt mig at male min nye del hvid også. Dog er jeg lidt forvirret over materialevalget. Planker findes i almindelig ubehandlet fyr, men også trykimprægneret. Selve stolperne ser ud til kun at findes i trykimprægneret.
Hvis jeg vælger de trykimprægnerede stolper og brædder, kan de så males hvide efterfølgende? Skal de grundes eller grundolieres først? Eller bør jeg kun tage trykimprægnerede stolper og ubehandlede brædder? Hvad bliver bedst mon?
Hvis jeg vælger de trykimprægnerede stolper og brædder, kan de så males hvide efterfølgende? Skal de grundes eller grundolieres først? Eller bør jeg kun tage trykimprægnerede stolper og ubehandlede brædder? Hvad bliver bedst mon?
Det er ret almindeligt, at trykimprægneret træ er ret vådt, så hvis du maler det direkte, hæfter malingen dårligt og kan lukke ind fugt, som skaber problemer på sigt. Det er almindeligt, at man venter et par år, før man maler trykimprægneret træ, så det når at tørre, og noget af imprægneringsvæsken når at udvaskes, for at malingen skal sidde ordentligt. Du skal altid grunde, før du påfører topmaling. Grundmalingen har andre tekniske egenskaber end topmalingen og hæfter bedre på underlaget osv.
Pæle i 70x70, som ikke er imprægnerede, er oftest af limtræ, og jeg ved ikke, om de er klassificerede til udendørs brug. Du bør spørge forhandleren om det.
Hvis du skal male, ville jeg tage ubehandlede brædder og med fordel male dem, inden du sætter dem op for at gøre det nemmere og få maling rundt om alle sider ordentligt.
Pæle i 70x70, som ikke er imprægnerede, er oftest af limtræ, og jeg ved ikke, om de er klassificerede til udendørs brug. Du bør spørge forhandleren om det.
Hvis du skal male, ville jeg tage ubehandlede brædder og med fordel male dem, inden du sætter dem op for at gøre det nemmere og få maling rundt om alle sider ordentligt.
Det kommer jo ikke til at se klogt ud med malede brædder og derefter to trykte stolper i 1-2 år. 🤣T Testarn sagde:Det er ret almindeligt, at trykimprægneret træ er ret vådt, så hvis du maler dem direkte, hæfter malingen dårligt og kan lukke fugt inde, hvilket skaber problemer på sigt. Det er almindeligt at vente et par år, inden man maler trykt træ, så det når at tørre, og lidt af imprægneringsvæsken når at trække ud, for at malingen skal sidde ordentligt. Du skal altid grundmale, inden du påfører slutstrygningen. Grundmalingen har andre tekniske egenskaber end slutstrygningen og hæfter bedre på underlaget osv.
Stolper i 70x70, som ikke er imprægnerede, er oftest af limtræ, og jeg ved ikke, om de er klassificeret til udendørs brug. Du må spørge forhandleren om det.
Hvis du skal male, ville jeg tage ubehandlede brædder og med fordel male dem, inden du sætter dem op for at gøre det nemmere og få maling rundt om alle siderne ordentligt.
Klik her for at svare