Hej,

Jeg tænker få hjælp fra en pladesmed til at fremstille en ildstedsplade/gnistbeskyttelse i kobber til min ovn.

Planen er, at den skal se ud som Billede 1 nedenfor, men med lidt andre mål og uden "falsede" kanter som i min CAD-tegning i Billede 2 nedenfor.

Det jeg overvejer, er hvilken tykkelse pladen skal have. De fleste gnistbeskyttelser ser ud til at have ca. 1 mm i tykkelse. Kobber er dog måske lidt blødere, og det lader til, det fås i 1, 1,2, 1,5 og måske også 2 mm. Jeg antager, at prisen stiger med tykkelsen, men man bør måske vælge så tyk som muligt?

Jeg undrer mig også over, hvilken hårdhed materialet skal have. Når jeg googler rundt, finder jeg
  • Halvhård SS 5013-04
  • Glødget (ekstra blød)
Jeg vil jo gerne have den så hård som muligt for holdbarhed, så man vælger vel halvhård, eller findes der også noget andet bedre alternativ?

Sidste spørgsmål er, om man skal have nogen form for udjævning af kanten, så den ikke bliver skarp? Jeg vil ikke have en tydeligt markeret kant, kun undgå at den er skarp. Hvad kaldes en sådan kant?

Brændeovn med dekorativt design og synlig ild, placeret på et kobberfarvet gnistskjold i en hyggelig stueindretning med stole og tapet.
Billede 1

Rum med trægulv, en kamin placeret på et rektangulært kobberplade, glasvæg og en trædør til højre.
Billede 2

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.