Hej!
Vi skal bygge et ret almindeligt enplanshus, hvor den ene huskrop er cirka 11m lang og 7,5m bred med 30 graders taghældning. Da vi har tænkt os at have åbent op til kip, gik vi med ideen om at bruge saxespær, men vores arkitekt sagde, at vi i stedet skulle bruge en kipbjælke af limtræ. Af disse 11m vil alt være åbent op til kip, dog vil kun 5m være "åbent areal" (stue), da de resterende 6m vil have en bærende væg.
Vi påpegede, at vi havde valgt det fra, fordi vi altid troede, at en kipbjælke var synlig indvendigt, men arkitekten mente, at det er fuldt muligt og ret almindeligt at bygge bjælken ind uden at miste hældningen i kippen. For at forklare det lidt bedre, har jeg vedhæftet et lånt konstruktionsbillede fra et attefallshus (bemærk, at der er større hældning end 30 grader på billedet
.
Til mine spørgsmål;
Vi skal bygge et ret almindeligt enplanshus, hvor den ene huskrop er cirka 11m lang og 7,5m bred med 30 graders taghældning. Da vi har tænkt os at have åbent op til kip, gik vi med ideen om at bruge saxespær, men vores arkitekt sagde, at vi i stedet skulle bruge en kipbjælke af limtræ. Af disse 11m vil alt være åbent op til kip, dog vil kun 5m være "åbent areal" (stue), da de resterende 6m vil have en bærende væg.
Vi påpegede, at vi havde valgt det fra, fordi vi altid troede, at en kipbjælke var synlig indvendigt, men arkitekten mente, at det er fuldt muligt og ret almindeligt at bygge bjælken ind uden at miste hældningen i kippen. For at forklare det lidt bedre, har jeg vedhæftet et lånt konstruktionsbillede fra et attefallshus (bemærk, at der er større hældning end 30 grader på billedet
Til mine spørgsmål;
- Er det faktisk muligt at gøre på denne måde, når man bygger villa/helårshus?
- Er der nogle risici?
- Antager, at et tagisoleringsrum på 400-500 mm stadig er muligt?
En anden del af huset er cirka 7,5m langt og 7m bredt, men der er der ingen reel støtte for at have en ikke synlig kipbjælke, og der sagde arkitekten, at man skal bruge en stålbjælke, hvis man vil opnå samme resultat som ovenstående.
- Er der ingen anden type bjælke, der kunne klare dette?
Senest redigeret:
Tak for hurtigt svar! Efter meget overvejelse overvejer jeg stadig at bruge saxspær, dels fordi det føles enklere fra et konstruktionsperspektiv (f.eks. nemmere føring af FTX-ventilation), men med den ulempe, at det sandsynligvis koster lidt mere.W witten sagde:
@witten: Hvis man imod forventning skulle bruge kipbjælke, ved du om der kun kræves forstærkning langs kippen i bundpladen, eller er det også nødvendigt ved ydervægge?
Det er fuldt muligt og relativt almindeligt med nockbalk, hvis man vil åbne ud til nocken. Jeg ville nok gætte på, at nockbalk-løsningen bliver billigere end med saxtagstole. Nockbalk-løsningen giver mindre belastning på ydervæggene end saxtagstole, dog får man en søjlekonstruktion i enderne af nockbalken at tage hensyn til. Er nockbalken lang eller hvis man vil holde dimensionen nede på den, kan der komme yderligere søjler. Tagisolering på 4-500 mm er mulige. Dit spørgsmål 4 forstår jeg ikke helt, hvad du er ude efter, du må gerne forklare lidt mere der.
Angående dit spørgsmål om bundpladen så plejer alle bundplader at være kantforstærkede, dvs. forstærkede der, hvor der kommer ned laster, og det gør det langs ydervæggene men også ved søjler, der kræves for nockbalkens oplag.
Angående dit spørgsmål om bundpladen så plejer alle bundplader at være kantforstærkede, dvs. forstærkede der, hvor der kommer ned laster, og det gør det langs ydervæggene men også ved søjler, der kræves for nockbalkens oplag.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
En tagkonstruktion med rygbjælke har den fordel, at man kan udnytte rummet i taget uden at forstyrres af hanebånd eller støtteben mm. Rygbjælken hviler på to eller flere søjler, som fører tagbelastningerne ned til fundamentet. Fundamentet skal være udformet til at tåle de punktbelastninger, der opstår ved søjlernes understøtning. Dette er ikke noget større problem i forbindelse med nybyggeri. Så kan man også nemt løfte store bjælker ind med kran. Bare fordi man har en rygbjælke, behøver man ikke have åbent til kip overalt. Rygbjælken indebærer ingen begrænsning i isoleringstykkelsen i ydertaget. Det er muligt at opnå ret store spændvidder, dog til prisen af grove dimensioner på rygbjælke og tagbjælker.
Sakstagstoler er en slags fagværkstagstoler, som samtidig tillader brug af en del af tagvolumen. Den praktiske begrænsning i spændvidde ligger på 12-15 m. Sakstagstoler kan være gode, hvis man vil have plads til skjulte ventilationskanaler. De kan placeres (med rette dimensionering) med større c/c afstand end normalt.
Hvis man vil sammenligne rygbjælke med sakstagstoler prismæssigt, bør man nok beregne det i det enkelte tilfælde. Med en bredde på kun 7,5 m, som i TS tilfælde, er sakstagstoler nok ikke den mest optimale løsning, men det er en formodning. Jeg synes, man skal holde sig til en tagkonstruktion i hver bygningsvolumen. Hvis man ikke er meget dygtig, bør man nok heller ikke eksperimentere for meget med forskellige taghældninger mellem forskellige bygningsdele.
Sakstagstoler er en slags fagværkstagstoler, som samtidig tillader brug af en del af tagvolumen. Den praktiske begrænsning i spændvidde ligger på 12-15 m. Sakstagstoler kan være gode, hvis man vil have plads til skjulte ventilationskanaler. De kan placeres (med rette dimensionering) med større c/c afstand end normalt.
Hvis man vil sammenligne rygbjælke med sakstagstoler prismæssigt, bør man nok beregne det i det enkelte tilfælde. Med en bredde på kun 7,5 m, som i TS tilfælde, er sakstagstoler nok ikke den mest optimale løsning, men det er en formodning. Jeg synes, man skal holde sig til en tagkonstruktion i hver bygningsvolumen. Hvis man ikke er meget dygtig, bør man nok heller ikke eksperimentere for meget med forskellige taghældninger mellem forskellige bygningsdele.
Klik her for at svare