Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Snyder du? Findes jo i hver eneste bræddegård.
Her fx:
http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-08421145.aspx
Ups! Ser nu, at det ikke er traditionelt "baspanel" på din skitse.
Men denne variant med kun en facadekant er også ret almindeligt forekommende.
Spørg i hvilken som helst bræddegård!
Her fx:
http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-08421145.aspx
Ups! Ser nu, at det ikke er traditionelt "baspanel" på din skitse.
Men denne variant med kun en facadekant er også ret almindeligt forekommende.
Spørg i hvilken som helst bræddegård!
Senest redigeret:
Den kaldes enfasetpanel af mange leverandører. Ikke lige så almindelig som dobbeltfasetpanel (z-panel) i Sverige (eller i hvert fald Småland), men her i Ålesund, hvor jeg bor, sidder den på ca. 70% af alle huse og kaldes "ålesundspanel"
Her findes 120. http://beijerbygg.se/SiteSeeker/Search.aspx?id=97915&quicksearchquery=enkelfas+panel
145 plejer at være sværere at finde men tror sikkert de kan tage hjem.
145 plejer at være sværere at finde men tror sikkert de kan tage hjem.
Enkelfas er det ikke, den ser ud som på billedet herunder. Panelprofilen du har tegnet op minder meget stærkt om den liggende panel vi sætter på husene på mit job, med den forskel at vores panel er 162 mm bred men ellers lig. Ved at vi køber den fra http://www.wasawood.se i Skutskär, ring og spørg dem om de har nogen forhandler.brunolundh sagde:
Baspanelen som KnockOnWood linker til er nok det nærmeste du finder i en almindelig byggemarked. På http://www.traguiden.se/TGtemplates/GeneralPage.aspx?id=201 finder man ikke den panel du har tegnet op i hvert fald.
Senest redigeret:
Ja det var lidt sjusket af mig det rigtige navn er "falsad enkelfaspanel" Men jeg kan ikke sværge på, at det hedder forskellige ting i forskellige dele af landet.
Ja det kan det sikkert hedde forskelligt, man ser ganske ofte lidt mere lokale navne på forskellige profiler som findes i byggehandlen.brunolundh sagde:
Det sjove er, at den forekommer til 99% her, hvor jeg bor i Sunnmøre, Norge.
Den er flot, når den sidder oppe. Sådan bliver det til mit nyindkøbte hus.
Den er flot, når den sidder oppe. Sådan bliver det til mit nyindkøbte hus.
Er enig med dig, synes også den ser rigtig flot ud på de huse, vi fremstiller. Desværre sætter vi 28*70 lister rundt om vinduerne, og det synes jeg trækker indtrykket af facaden ned en hel del, listerne ser ud som tændstikker rundt om vinduet i og med, at vores panel er ret bred. Vi har lavet nogle huse med 145 lister, og det giver en meget kønnere helhed på facaden.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Når vi nu taler om forskellene mellem dobbeltfas og enkeltfas:
Hvordan tror I, at det adskiller sig praktisk i holdbarhed?
Da jeg byggede mit hus og besluttede mig for liggende panel, stod valget mellem Z-panel og enkelfasspont.
Jeg forestiller mig, at regnvandet lettere løber af den skrå underkant på Z-panelet,
mens regndråberne bliver tilbage på den vandrette underside på enkelfasspont-panelet.
Hvis vandet løber lettere af, bør maling og træ holde længere, mener jeg, så det blev Z-panel.
Rigtigt eller forkert? Hvad tror I? Eller er det lige meget? :x
Hvordan tror I, at det adskiller sig praktisk i holdbarhed?
Da jeg byggede mit hus og besluttede mig for liggende panel, stod valget mellem Z-panel og enkelfasspont.
Jeg forestiller mig, at regnvandet lettere løber af den skrå underkant på Z-panelet,
mens regndråberne bliver tilbage på den vandrette underside på enkelfasspont-panelet.
Hvis vandet løber lettere af, bør maling og træ holde længere, mener jeg, så det blev Z-panel.
Rigtigt eller forkert? Hvad tror I? Eller er det lige meget? :x
Jeg tror ikke det adskiller sig nævneværdigt i holdbarhed, uden er hugget som stucket. Visst kan du have en pointe i din tanke, men træ suger ikke vand lige så meget langs med fibrene som i enden af træet, så jeg tror ikke det gør så meget. Desuden får det jo chancen for at tørre op ganske hurtigt, så det bliver ikke stående nogen længere stund.
Klik her for at svare


