Hej, jeg har brug for hjælp til at finde ud af, hvor jeg kan købe denne type panel. Nogle af målene kan variere med et par mm eller så. Alle tips modtages med tak.

Panel.jpg

Mvh arne123
 
Snyder du? Findes jo i hver eneste bræddegård.

Her fx:
http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-08421145.aspx

Ups! Ser nu, at det ikke er traditionelt "baspanel" på din skitse.

Men denne variant med kun en facadekant er også ret almindeligt forekommende.
Spørg i hvilken som helst bræddegård!
 
Senest redigeret:
Den kaldes enfasetpanel af mange leverandører. Ikke lige så almindelig som dobbeltfasetpanel (z-panel) i Sverige (eller i hvert fald Småland), men her i Ålesund, hvor jeg bor, sidder den på ca. 70% af alle huse og kaldes "ålesundspanel"
 
Ola78
brunolundh sagde:
Den går under navnet enkelfaspanel af mange leverandører. Ikke lige så almindelig som dobbelfaspanel (z-panel) i Sverige (eller i hvert fald småland), men her i Ålesund hvor jeg bor sidder den på ca 70% af alle huse og kaldes "ålesundspanel"
Enkelfas er det ikke, den ser ud som på billedet herunder. Panelprofilen du har tegnet op minder meget stærkt om den liggende panel vi sætter på husene på mit job, med den forskel at vores panel er 162 mm bred men ellers lig. Ved at vi køber den fra http://www.wasawood.se i Skutskär, ring og spørg dem om de har nogen forhandler.

Baspanelen som KnockOnWood linker til er nok det nærmeste du finder i en almindelig byggemarked. På http://www.traguiden.se/TGtemplates/GeneralPage.aspx?id=201 finder man ikke den panel du har tegnet op i hvert fald.
 
  • Diagram af enkelfaspontpanel 22x145 mm med mål og profilvisning.
Senest redigeret:
Ja det var lidt sjusket af mig det rigtige navn er "falsad enkelfaspanel" Men jeg kan ikke sværge på, at det hedder forskellige ting i forskellige dele af landet.
 
Ola78
brunolundh sagde:
Ja det var lidt sjusket af mig det rigtige navn er "falsad enkelfaspanel" Men jeg kan ikke sværge på at det hedder forskelligt i forskellige dele af landet.
Ja det kan det sikkert hedde forskelligt, man ser ganske ofte lidt mere lokale navne på forskellige profiler som findes i byggehandlen.
 
Ola78
Ja ser man på, det havde jeg misset. Flot fundet;) Men som det står, den er ret sjælden i Sverige. Jeg har aldrig set den i et byggemarked, kun på mit eget arbejde.
 
Det sjove er, at den forekommer til 99% her, hvor jeg bor i Sunnmøre, Norge.
Den er flot, når den sidder oppe. Sådan bliver det til mit nyindkøbte hus. :D
 
Ola78
Er enig med dig, synes også den ser rigtig flot ud på de huse, vi fremstiller. Desværre sætter vi 28*70 lister rundt om vinduerne, og det synes jeg trækker indtrykket af facaden ned en hel del, listerne ser ud som tændstikker rundt om vinduet i og med, at vores panel er ret bred. Vi har lavet nogle huse med 145 lister, og det giver en meget kønnere helhed på facaden.
 
Når vi nu taler om forskellene mellem dobbeltfas og enkeltfas:

Hvordan tror I, at det adskiller sig praktisk i holdbarhed?

Da jeg byggede mit hus og besluttede mig for liggende panel, stod valget mellem Z-panel og enkelfasspont.
Jeg forestiller mig, at regnvandet lettere løber af den skrå underkant på Z-panelet,
mens regndråberne bliver tilbage på den vandrette underside på enkelfasspont-panelet.
Hvis vandet løber lettere af, bør maling og træ holde længere, mener jeg, så det blev Z-panel.

Rigtigt eller forkert? Hvad tror I? Eller er det lige meget? :x
 
Ola78
Jeg tror ikke det adskiller sig nævneværdigt i holdbarhed, uden er hugget som stucket. Visst kan du have en pointe i din tanke, men træ suger ikke vand lige så meget langs med fibrene som i enden af træet, så jeg tror ikke det gør så meget. Desuden får det jo chancen for at tørre op ganske hurtigt, så det bliver ikke stående nogen længere stund.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.