Vil du have bæredygtighed, så tror jeg mest på LeTonkinois eller lignende. Så har du en forholdsvis hyppig vedligeholdelse, der tager omkring en time hver gang du gør det. Alkydolier ældes på en anden måde, hvilket gør vedligeholdelsen sværere i længden. Lak er holdbart, indtil det ikke holder længere, og så bliver det et frygteligt arbejde, som træbådsejere jo ved.

• Synes
Viktor.J
  • Laddar…
H heimlaga sagde:
Vil du have holdbarhed, så tror jeg mest på LeTonkinois eller lignende. Så har du en relativt ofte tilbagevendende vedligeholdelse, som tager omkring en time, når du gør det.
Alkydolier ældes på en anden måde, hvilket gør vedligeholdelsen sværere i længden. Lak er holdbart, indtil det ikke længere holder, og så bliver det en frygtelig opgave, som træbådsejere ved.
Men Le Tonkinois Bio Impression er en blanding af linolie og tungolie, og Herdins har et tilsvarende produkt. Dog mangler de UV-beskyttelse samt rådskydd. Hvis jeg forstår det rigtigt, så vil dørfabrikanterne gerne have det ind på det første lag.

Hvad får man ud af at blande tungolja og linolja? De har vel ret ens egenskaber?

Z z_bumbi sagde:
Hvad tjener man på at blande tungolie og linolie? De har vel ret lignende egenskaber?
Hvis jeg forstår det rigtigt, er der stor forskel. Linolien har svært ved at trænge ind i fede træsorter med høj densitet, f.eks. ædeltræ og EG. Men der er folk, som er bedre i stand til at forklare det end mig.

Fra Wisbo

Eleostearinsyren er det, der styrer tungoliens egenskaber, da den har en konjugeret dobbeltbinding, som gør, at den tørrer betydeligt hurtigere end andre olier og danner en meget elastisk og vandafvisende film, som desuden er alkalieresistent, hvilket gør, at den også kan anvendes på f.eks. pudsede overflader eller beton. Tungolien har meget gode vådeegenskaber og trænger betydeligt bedre ind i træ end f.eks. rå linolie.

Olien bruges af mange møbelhåndværkere, som polerer olien ind med bomuldsklude i flere tynde lag med tørreintervaller for at skabe en vandafvisende og beskyttende film. Den indgår også ofte som en "hemmelig" ingrediens i behandlinger for at beskytte sten- og skiferskiver i køkkener o.l. mod vand. Når den tørrer, bliver den til forskel fra f.eks. linolie ikke blank, men giver en mat overflade.

Hvis man skal bruge den som en penetrerende grundolie, bør den blandes med ca. 15-20 % kogt linolie (afhængigt af kvaliteten) og fortyndes, så tørstoffet lander mellem 30 og 50 %, for at tørringen ikke skal blive for hurtig, så olien danner skind på overfladen.

Det jeg finder, hvis jeg kigger rundt på nettet, ser ud til at være, at linolie bliver hårdere og tungolie mere fleksibel, tungolien har lettere ved at opbygge en film på overfladen. Tungolien er tykkere, så mekanismen for, at den skal trænge ind bedre end rå linolie, er lidt uklar. Rå linolie går ind mindst 10 cm i de fleste træsorter, men anvendt i større mængder tager det evigheder at hærde. Heldigvis trænger kogt linolie ind næsten lige så godt (forskellen er lille), og den hærder hurtigere. Jeg må se, om jeg kan finde en farvenørd i weekenden, så jeg slipper for at prøve at finde forskningsrapporter.

Z z_bumbi sagde:
Det jeg finder, hvis jeg kigger rundt på nettet, ser ud til at være, at linolie bliver hårdere og tungolie mere fleksibel, tungolien har lettere ved at opbygge en film på overfladen. Tungolien er tykkere, så mekanismen for, at den skal trænge ind bedre end rå linolie, er lidt uklar. Rå linolie går ind mindst 10 cm i de fleste træsorter, men påført i nogen større mængde tager det evigheder at hærde. Heldigvis trænger kogt linolie ind næsten lige så godt (forskellen er lille) og den hærder hurtigere.
Jeg vil se, om jeg kan finde en malingnørd i weekenden, så jeg slipper for at forsøge at finde forskningsrapporter.
Som det ser ud nu er min plan at behandle med

- Jotun Benar ædeltræolie for at få gyldenbrun nuance og lidt ekstra UV-beskyttelse
- Derefter nogle behandlinger med le tonkinois bio impression som er en kvalitativ tungolie

Dette er baseret på, at jeg ikke får fat i andre uden at bestille, og den kontakt jeg fik med bovalls osv. var lidt dårlig. De svarede efter et manuskript. Osmo var bedst, for de fik bedst resultat, men de kunne ikke svare på hvorfor, hvorfor de anbefaler andre produkter i filmen, hvorfor de relativt nyligt skiftede osv.

• Dåse af Jotun Benar Ædeltræolie på en hjemmeside. Olien er vejrbestandig og indeholder UV-filter for at beskytte ædle træsorter mod misfarvning.
  • En dåse Le Tonkinois Bio Impression træolie, der beskytter træ mod UV-lys og bevarer farven; 1 liter.
S
Viktor.J Viktor.J sagde:
Som det ser ud nu er min plan at behandle med

- Jotun Benar adelträolja for at få gyldenbrun nuance og lidt ekstra UV-beskyttelse
- Derefter nogle behandlinger med le tonkinois bio impression som er en kvalitativ tungolie

Dette er baseret på, at jeg ikke kan få fat i andre uden at bestille, og den kontakt jeg fik med bovalls osv. var lidt dårlig. De svarede efter et manus. Osmo var bedst, for de fik bedst resultat, men de kunne ikke svare på hvorfor, hvorfor de anbefaler andre produkter i filmen, hvorfor de relativt nyligt skiftede osv.
Lægger du på Benaroljen først, vil det blive et tæt lag.

Overarbejd ikke.

Bio impression er mere dybdegående.-

S sinuslinus sagde:
Lægger du Benarolien først, vil det blive et tæt lag.

Overarbejd ikke.

Bio impression er mere dybdegående.
Bovalls anbefalede en lignende procedure, men med andre mærker.

Jeg er bange for, at bio impression er for naturlig, døren bliver meget lys.

S
Benar Ædeltræolie indeholder pigment, der er rødt og sætter sig i porerne i egetræet. Jeg har brugt det på min egetræsdør. Ikke det flotteste, men det fungerer.

Forskellen mellem linolie og olie fra tungtræet er primært, at tungolie oxiderer hurtigere.

Du behøver ikke nogen rådskyddelse i døren. Den sidder godt beskyttet under taget. Derimod er en eller anden produkt med fungicidbeskyttelse yderst nødvendig for at mindske risikoen for pletter af sortskimmel.

Viktor.J Viktor.J sagde:
Men le toninois Bio Impression er en blanding af linolie og tungolie, og Herdins har et tilsvarende produkt. Dog mangler de uv-beskyttelse samt rådnebeskyttelse. Hvis jeg forstår det rigtigt, vil dørtillverkarna have det på første laget.
Rådnebeskyttelsen tager eken og olien sig af. Hvis man vil, kan man grunde med halvt kogt linolie og halvt terpentin.
Det er anderledes med en dør end med en båd: En båd gennem imprægnerer man med rå linolie blandet med noget gift, inden man begynder at tænke på overfladen.

Jeg har arbejdet videre og har stødt på lidt flere spørgsmål :)

1: Sorte striber af skimmel - hvordan slipper jeg af med dem? Slibning fjerner for meget træ, oxalsyre virker ikke. Er der en anden metode?

2: Spartel til udendørs brug. Der er nogle revner, små huller osv., som det nok ville være godt at fylde. Bovalls anbefaler Ages træspartel, andre leverandører hævder, at det er til indendørs brug. Hvad gør man?

3: Kan rammen til glasset være limet, eller hvordan sidder de fast? Der er små stifter, men den ser ud til at sidde "godt", for bare at have nogle få små stifter i sig. Jeg vil helst fjerne den for at få adgang, og evt. udskifte glasset. Men jeg vil ikke risikere at ødelægge for meget. Nogen, der ved?

4: Jeg overvejede længe at behandle med tungolie fra le tonkonois, men efter at have læst om problemer med skimmel, vil jeg nok have noget med fungicider i. Alle leverandører af kvalitetsdøre anbefaler Osmo uv-beskyttende olie, så nu hælder jeg til det. Jeg har læst om nogle brugere af tungolie, der har fået skimmelproblemer, og man siger, at det er manglen på fungicider i kombination med fed olie, der gør, at skimmelen trives. Jeg tænker, at man i så fald kan starte med Osmo uv-beskyttende olie og se. Fordelen ved olie er jo, at det er ret nemt at forbedre, lægge om.

• Træbrædder med synlige årer og sorte linjer på overfladen, mulig skimmelsvamp.
  • Dør stående på arbejdsbænk i et værksted med rod, værktøj og motorcykel i baggrunden.
  • Hånd holder en elektrisk slibemaskine mod en trælåge i sollys.
  • Træpanel med lyse og mørke striber, viser mulig skadelig svampevækst. Brugt til diskussion om fjernelse af mug og valg af træplejeprodukter.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.