Hej,

Er der nogen, der har en fornemmelse for, hvilken træsort dette er?

Spontant tænker jeg Eg, men måske teak?

Det er en dør fra 1945.

• Trædør fra 1945 med lodrette striber og synlig træstruktur, potentiel eg eller teak.
  • En gammeldags trædør med lodrette paneler, der viser træets naturlige korn og farve. Øverste og nederste kant har flager af hvid maling.
  • Træpaneler med synlig åretegning, muligvis egetræ, delvist dækket af hvid maling. Dør fra 1945.
For mig ligner det eg, og givet hvor rent du sliber, burde det i princippet lugte af eg med

M myrstack sagde:
For mig ser det ud som eg, og givet hvor rent du sliber, burde det i princippet lugte som eg med
Jeg syntes ikke, det lugtede så meget faktisk. Kørte med 80 papir, og det blev omtrent sådan her, selvom jeg alligevel har kørt med speed heater og skraber sikkert 4-5 omgange for at fjerne lak.

Ikke tværsnit men her ser man de langsgående fibre. Synes det ser ud som eg?

• Træbjælke med synlige længdefibre og afskallet maling, muligvis eg.
BirgitS
Teak er nok ret usandsynligt med tanke på, at det var i krigstider, og da importerede man næppe tropiske træsorter.

• Synes
Viktor.J
  • Laddar…
Et nærbillede af en dørramme i træ med rester af lak og skrapemærker, muligvis eg, med et vindue delvist synligt nederst.
Med Lack tilbage

Ekdør med delvist afskrabt lak og slebet overflade, klar til behandling. Brugt 80 papir. Diskussion om oliebehandling.
Afskrabet lak

Træoverflade med lodrette paneler, der er blevet slebet, muligvis eg. Beskrevet som uden lak og overvejet til olietbehandling.
Slebet med 80 papir (ikke mellem)

Slidt indgangsdør med delvis skrabet lak, omringet af hvid facade. En kost og krukke ses ved siden. Diskussion om træsort og behandling.
Døren i sin helhed.

Jeg synes det føles som eg, er der nogen der er uenig? Hvad er den bedste metode til at behandle? Jeg er meget interesseret i en form for olie.

S
Eg

• Synes
Viktor.J
  • Laddar…
S sinuslinus sagde:
Eg
Har du viden om tidsvarende behandling?

BirgitS
S
Døren ser ud til at sidde beskyttet. Det er godt.

Ser ud som om den er linoljefernissad under farven.
Le tonkinois er en lak, der minder lidt om linoljefernissa.

Ellers kan du oliere, men så skal du vedligeholde hvert andet år. F.eks. Benar.

• Synes
cpalm og 1 anden
  • Laddar…
S sinuslinus sagde:
Døren ser ud til at sidde beskyttet. Det er godt.

Ser ud som om den er linoljefernisset under farven.
Le tonkinois er en lak, der minder lidt om linoljefernissa.

Ellers kan du bruge olie, men så skal du vedligeholde hvert andet år. Fx Benar.
Jeg har overvejet linoljefernissa eller Le Tonkinois. Det der "skræmmer" mig lidt er
1: De anbefaler 6-7 behandlinger og mindst 24h mellem
2: Nogle gange står der, at hvert lag gør det mørkere, hvilket gør det svært at forudse, hvor mørkt det bliver.

t.ex. gysinge. Overmalbar efter 2 dage og 5-6 lag mindst, hvis træet er nyt (skal man vel antage, at mit er, når jeg sliber ned til trærent).
Le tonkinois 4 lag med 24h mellem.

Undrer mig også over, hvor længe det holder. Er det 5 år? 10 år? kan man vedligeholde lakken, eller skal "alt fjernes igen" næste gang, man vil gøre det pænt. En fordel med olie er jo, at det er relativt let at gøre pænt igen.

Selv Svensk byggnadsvård anbefaler olie, hvilket føles mærkeligt...

S
Viktor.J Viktor.J sagde:
Jeg har overvejet linoliefernissa eller Le Tonkinois. Det som "skrämmer" mig lidt er
1: De anbefaler 6-7 behandlinger og mindst 24h imellem
2: Nogle gange står der, at hvert lag gør det mørkere, hvilket gør det svært at forudsige, hvor mørkt det bliver.

f.eks. gysinge. Overmalbar efter 2 dage og mindst 5-6 lag, hvis træet er nyt (man må vel antage, at mit er, når jeg sliber ned til rent træ).
Le tonkinois 4 lag med 24h imellem.

Jeg undrer mig også over, hvor længe det holder. er det 5 år? 10 år? kan man vedligeholde lakken, eller skal "alt væk igen", næste gang man vil gøre det pænt. En fordel ved olie er jo, at det er relativt let at gøre pænt igen.

Selv Svensk byggnadsvård rekomenderar olie, hvilket føles mærkeligt...
Årsagen til, at de moderne malinger slog igennem efter Anden Verdenskrig, var jo tørretiderne. 😉

Lak slibes, og nyt påføres ovenpå. Hvis man skal skrabe alt væk, har man forsømt vedligeholdelsen.

Olie er lettere at vedligeholde, som du skriver, men kræver hyppigere vedligeholdelsesintervaller. Nu er det nok ikke et problem i dit tilfælde med det store tag over døren.

• Synes
cpalm
  • Laddar…
S sinuslinus sagde:
Årsagen til, at de moderne farver slog igennem efter anden verdenskrig, var jo tørretiderne. 😉

Lak sliber man og stryger nyt ovenpå. Må man skrabe helt rent, har man forsømt vedligeholdelsen.

Olie er lettere at vedligeholde, som du skriver, men kræver hyppigere vedligeholdelsesintervaller. Nu er det nok ikke noget problem i dit tilfælde med det store tag over døren.
Hvordan vedligeholder man linoljelakken? Det føles som om mændene med både konstant fjerner/lægger på nyt 😂

S
Viktor.J Viktor.J sagde:
Hvordan vedligeholder man linoliefernissen? Det føles som om gutterne med både konstant fjerner/lægger på nyt 😂
Ingen bruger det på både længere. For dårligt uv-beskyttelse.

Man plejer at matslibe lak/fernise for god vedhæftning og for ikke at opbygge for tykt lag over tid.

S sinuslinus sagde:
Ingen bruger det på både længere. For dårligt uv-beskyttelse.

Man plejer at mattslipe lak/ fernis for god vedhæftning og for ikke at bygge for tykt lag over tid.
Ok jeg hælder mere mod olie alligevel. Dels fordi døren sidder ganske beskyttet, men også fordi dørproducenterne, som laver kvalitetsdøre nu (Bovalls og Ekstrand f.eks.), anbefaler det.

Bovalls foreslår i deres video Jotun Clipper 1 og derefter Jupex 45. Clipper ser ud til at være en alkydolie, og Jupex en tungolie. Men på deres hjemmeside anbefaler de Osmo uv-beskyttelsesolie i stedet.
Ligeledes anbefaler Ekstrand Osmo Uv beskyttelsesolie.

Selv Svensk byggevård anbefaler olie. Så det føles virkelig som at gå imod "alle strømme" at kigge på typen af lak/fernis.

Spørgsmålet er jo bare, hvilken olie eller kombination af olie man skal gå efter.
Jotun Benar kan jeg nemt få fat i, men den ser ikke ud til at være en tungolie.
Osmo beskriver ikke, hvad deres olie er...
Jupex har jeg hørt godt om, og jeg antager, at en anden kvalitetstungolie er lige så god.

Så, hvis man skal generalisere, så ser det ud til, at anbefalingerne er
1: Alkydolie som rådskydd
2: Tungolie

Nogle anbefalinger?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.