Jeg syntes ikke, det lugtede så meget faktisk. Kørte med 80 papir, og det blev omtrent sådan her, selvom jeg alligevel har kørt med speed heater og skraber sikkert 4-5 omgange for at fjerne lak.M myrstack sagde:

Med Lack tilbage

Afskrabet lak

Slebet med 80 papir (ikke mellem)

Døren i sin helhed.
Jeg synes det føles som eg, er der nogen der er uenig? Hvad er den bedste metode til at behandle? Jeg er meget interesseret i en form for olie.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 061 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,061 indlæg
Der findes en del om farver på facader, vinduer og døre i forskellige tidsperioder f.eks. her:
https://www.gysinge.com/article/1084/färger-för-trähus3
https://www.gysinge.com/article/1084/färger-för-trähus3
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 008 indlæg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6,008 indlæg
Døren ser ud til at sidde beskyttet. Det er godt.
Ser ud som om den er linoljefernissad under farven.
Le tonkinois er en lak, der minder lidt om linoljefernissa.
Ellers kan du oliere, men så skal du vedligeholde hvert andet år. F.eks. Benar.
Ser ud som om den er linoljefernissad under farven.
Le tonkinois er en lak, der minder lidt om linoljefernissa.
Ellers kan du oliere, men så skal du vedligeholde hvert andet år. F.eks. Benar.
Jeg har overvejet linoljefernissa eller Le Tonkinois. Det der "skræmmer" mig lidt erS sinuslinus sagde:
1: De anbefaler 6-7 behandlinger og mindst 24h mellem
2: Nogle gange står der, at hvert lag gør det mørkere, hvilket gør det svært at forudse, hvor mørkt det bliver.
t.ex. gysinge. Overmalbar efter 2 dage og 5-6 lag mindst, hvis træet er nyt (skal man vel antage, at mit er, når jeg sliber ned til trærent).
Le tonkinois 4 lag med 24h mellem.
Undrer mig også over, hvor længe det holder. Er det 5 år? 10 år? kan man vedligeholde lakken, eller skal "alt fjernes igen" næste gang, man vil gøre det pænt. En fordel med olie er jo, at det er relativt let at gøre pænt igen.
Selv Svensk byggnadsvård anbefaler olie, hvilket føles mærkeligt...
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 008 indlæg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6,008 indlæg
Årsagen til, at de moderne malinger slog igennem efter Anden Verdenskrig, var jo tørretiderne. 😉Viktor.J sagde:
Jeg har overvejet linoliefernissa eller Le Tonkinois. Det som "skrämmer" mig lidt er
1: De anbefaler 6-7 behandlinger og mindst 24h imellem
2: Nogle gange står der, at hvert lag gør det mørkere, hvilket gør det svært at forudsige, hvor mørkt det bliver.
f.eks. gysinge. Overmalbar efter 2 dage og mindst 5-6 lag, hvis træet er nyt (man må vel antage, at mit er, når jeg sliber ned til rent træ).
Le tonkinois 4 lag med 24h imellem.
Jeg undrer mig også over, hvor længe det holder. er det 5 år? 10 år? kan man vedligeholde lakken, eller skal "alt væk igen", næste gang man vil gøre det pænt. En fordel ved olie er jo, at det er relativt let at gøre pænt igen.
Selv Svensk byggnadsvård rekomenderar olie, hvilket føles mærkeligt...
Lak slibes, og nyt påføres ovenpå. Hvis man skal skrabe alt væk, har man forsømt vedligeholdelsen.
Olie er lettere at vedligeholde, som du skriver, men kræver hyppigere vedligeholdelsesintervaller. Nu er det nok ikke et problem i dit tilfælde med det store tag over døren.
Hvordan vedligeholder man linoljelakken? Det føles som om mændene med både konstant fjerner/lægger på nyt 😂S sinuslinus sagde:Årsagen til, at de moderne farver slog igennem efter anden verdenskrig, var jo tørretiderne. 😉
Lak sliber man og stryger nyt ovenpå. Må man skrabe helt rent, har man forsømt vedligeholdelsen.
Olie er lettere at vedligeholde, som du skriver, men kræver hyppigere vedligeholdelsesintervaller. Nu er det nok ikke noget problem i dit tilfælde med det store tag over døren.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 008 indlæg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6,008 indlæg
Ok jeg hælder mere mod olie alligevel. Dels fordi døren sidder ganske beskyttet, men også fordi dørproducenterne, som laver kvalitetsdøre nu (Bovalls og Ekstrand f.eks.), anbefaler det.S sinuslinus sagde:
Bovalls foreslår i deres video Jotun Clipper 1 og derefter Jupex 45. Clipper ser ud til at være en alkydolie, og Jupex en tungolie. Men på deres hjemmeside anbefaler de Osmo uv-beskyttelsesolie i stedet.
Ligeledes anbefaler Ekstrand Osmo Uv beskyttelsesolie.
Selv Svensk byggevård anbefaler olie. Så det føles virkelig som at gå imod "alle strømme" at kigge på typen af lak/fernis.
Spørgsmålet er jo bare, hvilken olie eller kombination af olie man skal gå efter.
Jotun Benar kan jeg nemt få fat i, men den ser ikke ud til at være en tungolie.
Osmo beskriver ikke, hvad deres olie er...
Jupex har jeg hørt godt om, og jeg antager, at en anden kvalitetstungolie er lige så god.
Så, hvis man skal generalisere, så ser det ud til, at anbefalingerne er
1: Alkydolie som rådskydd
2: Tungolie
Nogle anbefalinger?