4,950 læst ·
9 svar
5k læst
9 svar
Identificer bærende væg (se billeder og tegninger) AKUT
Hej,
vi bor i et århundredskifteshus på Sødermalm i Stockholm. Vi er ved at åbne op for en dobbeltdør mellem soveværelse og stue og lukke der, hvor den gamle dør i dag findes. Vi har hentet tegninger fra Bygningsinspektoratet samt læst op på, hvad der kendetegner en bærende struktur, og alt tyder på, at denne væg ikke er bærende. Vi har fået OK fra bestyrelsen. Men vi er usikre og vil nødig tage chancer.
Vi har fjernet det ydre lag i væggen og er klar til at begynde at arbejde. Men jeg vil alligevel rejse spørgsmålet her for at minimere risikoen for, at naboen kommer ned gennem loftet. Vi har forsøgt at få fat i konstruktører, men alle har takket nej til "små job".
Væggen, det drejer sig om, er markeret med rødt på en af tegningerne. Uredigeret tegning vedlægges også her.
Se billeder af væggen samt tegninger. Al feedback værdsættes meget.
Stort tak på forhånd.
B
vi bor i et århundredskifteshus på Sødermalm i Stockholm. Vi er ved at åbne op for en dobbeltdør mellem soveværelse og stue og lukke der, hvor den gamle dør i dag findes. Vi har hentet tegninger fra Bygningsinspektoratet samt læst op på, hvad der kendetegner en bærende struktur, og alt tyder på, at denne væg ikke er bærende. Vi har fået OK fra bestyrelsen. Men vi er usikre og vil nødig tage chancer.
Vi har fjernet det ydre lag i væggen og er klar til at begynde at arbejde. Men jeg vil alligevel rejse spørgsmålet her for at minimere risikoen for, at naboen kommer ned gennem loftet. Vi har forsøgt at få fat i konstruktører, men alle har takket nej til "små job".
Væggen, det drejer sig om, er markeret med rødt på en af tegningerne. Uredigeret tegning vedlægges også her.
Se billeder af væggen samt tegninger. Al feedback værdsættes meget.
Stort tak på forhånd.
B
Vedhæfter bjælkedæksplan.
Alt tyder på, at bjælkelaget spænder parallelt med væggen. Generelt i huse fra århundredeskiftet er lejlighedsskel og bærende vægge murede i tegl el lign. Så det bør være ok at tage ned.
Er du usikker, så få en tømrer der kan have tættere kontakt med konstruktør for vurdering.
Er du usikker, så få en tømrer der kan have tættere kontakt med konstruktør for vurdering.
Ud fra bjælkelagstegningen mener jeg, at den rødmarkerede væg ikke er bærende. På billedet af væggen ser det dog lidt mærkeligt ud op mod loftet - det ser ud som kortender på bjælker tæt sammen? Er det en synsbedrag eller har du et bedre billede af det?
Tak for dit svar. Engang i tiden, i husets første årti, var denne væg en lejlighedsskilning, som jeg forstår det. Det fremgår af tegningen. Man åbnede væggen og slog lejlighederne sammen i 60'erne, er min gætning.L Linuka sagde:
Jeg vender tilbage med bedre billede!Ingenjören sagde:
Klik her for at svare