Hej,

vi bor i et århundredskifteshus på Sødermalm i Stockholm. Vi er ved at åbne op for en dobbeltdør mellem soveværelse og stue og lukke der, hvor den gamle dør i dag findes. Vi har hentet tegninger fra Bygningsinspektoratet samt læst op på, hvad der kendetegner en bærende struktur, og alt tyder på, at denne væg ikke er bærende. Vi har fået OK fra bestyrelsen. Men vi er usikre og vil nødig tage chancer.

Vi har fjernet det ydre lag i væggen og er klar til at begynde at arbejde. Men jeg vil alligevel rejse spørgsmålet her for at minimere risikoen for, at naboen kommer ned gennem loftet. Vi har forsøgt at få fat i konstruktører, men alle har takket nej til "små job".

Væggen, det drejer sig om, er markeret med rødt på en af tegningerne. Uredigeret tegning vedlægges også her.
Se billeder af væggen samt tegninger. Al feedback værdsættes meget.

Stort tak på forhånd.

B

Alt tyder på, at bjælkelaget spænder parallelt med væggen. Generelt i huse fra århundredeskiftet er lejlighedsskel og bærende vægge murede i tegl el lign. Så det bør være ok at tage ned.
Er du usikker, så få en tømrer der kan have tættere kontakt med konstruktør for vurdering.

• Synes
ByggBjörnNr1
  • Laddar…
Ud fra bjælkelagstegningen mener jeg, at den rødmarkerede væg ikke er bærende. På billedet af væggen ser det dog lidt mærkeligt ud op mod loftet - det ser ud som kortender på bjælker tæt sammen? Er det en synsbedrag eller har du et bedre billede af det?

• Synes
ByggBjörnNr1
  • Laddar…
L Linuka sagde:
Alt tyder på, at bjælkelaget spænder parallelt med væggen. Generelt i århundredeskiftets bygninger er lejlighedsskilende og bærende vægge muret i tegl eller lignende. Så det bør være okay at tage ned. Er du usikker, så få en tømrer til at kontakte en konstruktør for vurdering.
Tak for dit svar. Engang i tiden, i husets første årti, var denne væg en lejlighedsskilning, som jeg forstår det. Det fremgår af tegningen. Man åbnede væggen og slog lejlighederne sammen i 60'erne, er min gætning.

Ingenjören Ingenjören sagde:
Ud fra bjælkelagsplanen mener jeg, at den rødt markerede væg ikke er bærende.
På billedet af væggen ser det dog lidt mærkeligt ud op mod loftet - det ligner kortender på bjælker tæt sammen? Er det en synsbedrag eller har du et bedre billede af det?
Jeg vender tilbage med bedre billede!

Her er et nyt billede fra i morges.

• En person med høreværn arbejder bag en plastikafskærmning i et renoveringsprojekt.
Det var dette jeg ikke forstod på billedet..
Ser ud som endetræ eller er det en synsbedrag?

• Mur med brædder, muligvis endetræ, markeret med rød cirkel for at vise spørgerens tvivl om synvilla eller ej.

• To personer står i et renoveringsprojekt, omgivet af plastikafdækning og bygningsmaterialer. En stige og murbrokker kan ses i forgrunden.
  • Synes
Ingenjören
  • Laddar…
Det er dette træ. Tykt planker.

• Tykke træplanker placeret op ad væg ved siden af et vindue.
  • Synes
Ingenjören
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.