Ved ikke om det går at få så gode råd uden at være på stedet, men tænkte alligevel teste om det kunne give mig lidt flere ideer. Mit grundproblem er, at et tidligere soveværelse skal laves om til kontor, og der vil jeg have netværksudtag. Der er trukket til andre rum i huset, men jeg kan ikke se, hvordan jeg kan "samle" videre derfra.

Men, hvad der er godt er, at dette nye kontor er lige ovenover vores lille hjemmegymnastik, som også har pladsen til elcentral, indkommende fiber, patchpanel, router osv. Derfra går allerede 4 andre CAT6-kabler til udtag, men til helt andre rum.

Jeg vil jo egentlig bare gerne gå måske 30-40 cm lige nedad, så er jeg i gymnastikken, og derfra har jeg et par meter til ovennævnte skab. I kontoret sidder det et gammelt telefonstik, der kunne jeg absolut placere netværksudtaget. Men dette virker som et glemt rør, som i hvert fald jeg ikke kan finde ud af, hvordan det går. Ifølge gamle tegninger (huset er bygget i 1926, udvidet i 60'erne) går telefonstikket videre under gulvet i en helt anden retning til et andet udtag; et udtag som i dag ikke eksisterer, og der står i stedet en åben pejs(!). Jeg får en trækfjeder ned, og det stopper cirka så langt væk som den åbne pejs ligger (10m).

På den anden side af vinduet i kontoret går varmerør til radiator. De går ind i væggen (letbeton) og kommer tydeligt ud i gymnastikken.

En idé jeg havde var i princippet at gøre det samme.

• Grav telefonstikket ud
  • Bank ned i væggen på indersiden ned mod gulvet
  • På en eller anden måde fortsætte nedad gennem alt
  • Komme ud i væggen/loftet i gymnastikken lige nedenfor
  • Lægge et rør og spartle igen
  • Gøre den sidste del til teknikkabet
Eller, ganske enkelt bare bore direkte ned gennem gulvet og leve med, at det ser lidt amatøragtigt ud.

Edit: Det skal stå "gammelt telefonstik" på billede 2!

• Glasblokvindue i rum med pile der viser teknisk skab, radiatørør, og placering under telefonstik. Buddha og planter i vindueskarmen.
  • Et vindue med udsigt til sne, en radiator under vinduet, et gammelt netværksudtag på væggen og en plante på vindueskarmen.
  • Gammelt telefonstik i væggen med synlige kabler stikker ud af hullet. Hullet er uregelmæssigt i kanterne og afslører bagvæggen.
Er kældervæggene meget tykkere end ydervæggen på overetagen? Er overetagen en trækonstruktion med gipset overflade? Er hvælvet støbt mellem etagerne eller er det træbjælkelag?

Hvis du skal op i teleudtaget, er alternativet at bore dig op. Men det er jo trist at trække en Erwin gennem parketten 8 cm ud i gulvet :-)

Ellers er det at åbne en indervæg (eller ydervæggen for den sags skyld) og bore dig lige ned. Det bliver jo lidt lapning og spartling/maling. Men du risikerer ikke gulvet.

• Synes
Henningelvis
  • Laddar…
Semiproffset Semiproffset sagde:
Er kældervæggene meget tykkere end ydervæggen på overetagen? Er overetagen en trækonstruktion med gipsede overflader? Er hvælvingen støbt mellem etagerne eller er det træbjælkelag?

Hvis du skal op i telefonstikket, er alternativet at bore dig op. Men det er jo trist at trække en Erwin gennem parketgulvet 8 cm ud i gulvet :-)

Ellers er det at åbne en indvendig væg (eller ydervæggen for den sags skyld) og bore dig lige ned. Bliver jo lidt lapning og spartling/maling. Men du risikerer ikke gulvet.
Tak for svar! Fandt en alternativ løsning.

Det er støbt mellem etagerne. Det er lidt svært at forklare, men i princippet borede jeg skævt ned fra en væg på mellem etagen, og kom ud i loftet i dette rum i underetagen. Denne væg på mellem etagen deles med det rum, jeg ville have netværksstikket i, men jeg borede "fra den anden side" for at få den rette vinkel.

Derefter borede jeg lige gennem væggen ind til rummet, hvor jeg ville have det (denne væg er letbeton), og der kunne jeg installere et indbygget netværksstik.

Jeg trak et rør gennem hullerne, jeg borede, to kabler gennem disse, og på underetagen måtte de derefter gå langs med loftet/væggen for at komme til patchpanelet. Brugte timer på at fejlsøge, hvorfor jeg ikke fik 1 Gbit, men kun 100 Mbit først i begge stik. Var helt sikker på, at jeg måtte have koblet noget forkert. Men det viste sig til sidst, at jeg havde brugt et cat5-kabel mellem patchpanelet og routeren...

Lidt spartelmasse og maling på det, så blev jeg ret tilfreds med, hvad jeg formåede.

Ellers er det at åbne en indvendig væg (eller ydervæggen for den sags skyld) og bore dig lige ned. Bliver jo lidt lapning og spartling/maling. Men du risikerer ikke gulvet.
Men ja, lidt i denne retning blev det :)

Senest redigeret:
  • Synes
Semiproffset
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.