Jeg har prøvet en (for mig) ny konstruktion på rækværk.

Rækværk i træ med vinkeljern fastgjort til en terrasse; diskuteres alternativer til vinkeljern og skråskruvning.

Jeg er ikke super glad for vinkeljernene, der holder de horisontale regler oppe. Kan det gøres på en anden måde? Skrueskrue, virker det?

Man kan jo skrue dem i stolpen først, på hovedet, og så have indfræset et spor i gelænderet, som denne del skjules i. Så er det kun det, der ligger horisontalt, der ses. Måske omstændeligt, men har gjort det på den måde nogle gange.

Jeg er nok lidt for træt til at forstå, hvad du mener. :)

Åh, nu forstår jeg. Havde også tænkt på det, men det virkede besværligt.

Den nedre regel er svær at komme til underfra også.

Du kan anvende en "pocket hole jig" til at skruesamle på en god måde,,
.

Så længe vinkeljernene er tilbage, kan du pænt skråspigre med 4" spiger fra siden.

OK, hvis man gør sådan her. Forbor tværreglerne med ca. 5mm bor. Den øvre så skruerne kommer ind oppefra den nedre, nedefra. Den øvre skal man nok derudover forsænke med en større bor for at få plads til hovedet.

Så i med terrasse skruer på omkring 80 mm. Derefter skruer man overliggeren på nedefra.

Er en skrue nok? Jeg har to forskellige dimensioner, som jeg overvejer, enten 45x45 eller 45x70. To skruer på 45 mm bliver lidt trangt? Risiko for revner? Men det skal jo være et rækværk, man skal kunne læne sig op ad...

Skrueskruvning burde fungere udmærket og blive stabilt nok.
Alternativt kan man jo køre med overdimensionerede plugs af rundstav eller stål.
Selv ville jeg dog skrueskrue.

Jeg tog mod til mig og købte pocket hole jig hos Hornbach for 400:- med fulgte almindelige forsænkede pz2-skruer i 4 mm dia og op til 60 mm lange. Jeg købte ekstra 5mm skruer til udendørs brug, men det blev måske lidt på grænsen. Skal se om jeg kan finde 4mm pz2 til udendørs brug og prøve.

Det gik at bore to huller i 45 mm, man behøver ikke engang have det perfekt centreret... ;)

Træblok med to opadgående skrå pockets huller lavet med en pocket hole jig, placeret på hvide fliser.

Jeg tror, dette bliver meget godt! Tak for tippet!

• Synes
Dowser4711 og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.