Hej alle sammen,

Jeg er ved at udskifte vinduer på en facade. Når jeg tidligere har skiftet vinduer, har jeg ikke tænkt over, hvilket lag af facaden vinduets yderside skal sidde i, men jeg har naturligvis sat vinduet i plan med facaden og derefter sat lister på. Færdigt!

Nu når jeg læser vinduesproducentens anbefalinger, siger de entydigt, at vinduet skal sidde i det varme lag, og jeg tolker det som, at vinduets rammeflade skal sidde i plan med vindtætlaget (håber I forstår). Denne monteringsmetode indebærer, at vinduet skal forlænges med ventilationsdybden under planken (12 mm) + planketykkelsen (22 mm), inden man kan sætte lister på.

Det virker jo besværligt. Er dette vinduesproducenternes måde at fraskrive sig fra eventuelle garantier på? Er det sådan, man skal montere vinduer nu til dags? Findes der i så fald nogle praktiske løsninger for at forlænge, eller er det den lange vej, der gælder? Skal man se bort fra anbefalingerne? Har jeg forstået det helt forkert??

Håber på lidt råd fra jer forumbrugere!

Hav det godt,

//Per

Har fået forklaret, at vinduet (karmen) skal sidde i linje med yderkanten af isoleringen. Dette medfører, at falsning skal foretages, ofte både på ind- og ydersiden.

Her har du vinduesmontørens absolut bedste guide: http://www.elitfonster.se/Archive/O...ad av fönster i vägg. 5.10.2005.WEBBkvali.pdf

Et vindue skal enkelt fortalt hverken sidde for langt ud eller ind i facaden for optimal funktion. Placering langt ud har sine fordele og langt ind sine, som du kan læse i pdf'en fra Elitfönster. Man plejer normalt at sætte vinduer præcis som "vojma" siger i linje med ydre isolering eller vindtætte lag. Jeg synes ikke du skal gøre det mere kompliceret som du siger. Sæt vinduet der, hvor det bliver nemmest at montere og tømme. Hvis det varierer med nogle cm, har det ingen betydning. Det vigtigste er, at du isolerer ordentligt rundt om vinduet efter kunstens alle regler. Der sjuskes en del med dette hos nogle byggefirmaer. Elitfönster har endnu engang svaret på hvordan man isolerer ordentligt rundt om vinduer :-)

Citat Elitfönster: "Placér vinduet i væggens varme del
Ifølge TMF's anbefalinger er indtrukken placering bedst af de grunde, der er nævnt nedenfor:
I ydervægge opbygget af forskellige lag er
der altid risiko for, at vand og kondens forekommer.
Desuden bevæger væggens ydre del sig
forskelligt i forhold til den indre varme del af væggen.
Grundene til, at vinduet helst skal placeres i væggens varme del, dvs. langt indtrukket, er mange:
Vand, der trænger ind i væggens
luftspalte, hindres i at trænge ind mod væggens rumside og vil derfor ikke belaste vinduet.
Befæstelsen i vægstammen bliver sikrere og bedre.
Rigtig fugning bliver lettere at udføre.
Vinduets placering i den varme del af væggen
giver vinduets inderside en højere overfladetemperatur,
hvilket gør, at kuldefald, kuldestråling og overfladekondens modvirkes.
En ydre niche mindsker luftbevægelserne omkring
vinduets yderside og forbedrer dermed dets varmeisolering.
En beskyttet placering forlænger overfladebehandlingens holdbarhed.

Hvis vinduet ikke placeres i væggens varme del, skal der tages særlig hensyn til detaljeudformningen i væggen, så der kan ske god luftning og vandafvisning i forbindelse med vinduet."

Det kan altså lade sig gøre, men man skal være omhyggelig. Tak for svaret, In Electissimus Fenestre Veritas!

apotekarnes
På gamle huse sidder vinduerne ofte i plan med panelet, men dengang havde man også træ af meget højere kvalitet end i dagens vinduer. Et vindue, der sidder yderst på den måde, udsættes meget mere for regn og ruskevejr, og hvis man har en dyb vinduesniche indendørs, får man lettere træk og dug/is på ruderne, hvilket slider hårdt. Jeg synes, at dybt indsunkne vinduer er grimme og plejer derfor at sætte dem cirka i plan med vindpap, hvilket giver en fals på 40mm (sømmeliste + panel).

At lave fals er ikke noget stort arbejde, hvis væggen er lige. Husk bare at lave en udskæring nederst, så du kan skubbe inddækningen nogle mm ind for at undgå sprækker mellem gavlene på inddækningen og falsen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.