Er det her sædvanligt at gøre? Vvs'eren har "hængt" et af rørene (varme) med kabelbindere. Almindelige, små kabelbindere.
Hvornår går kabelbindere i stykker? Ti år?
Ville det ikke være mere professionelt at bruge rustfri ståltråd? Eller en planke?
Er det okay at gøre sådan? Jeg mistænker, at det ikke er en præcis kundskab. Men det ser ret dårligt ud!
Hvornår går kabelbindere i stykker? Ti år?
Ville det ikke være mere professionelt at bruge rustfri ståltråd? Eller en planke?
Er det okay at gøre sådan? Jeg mistænker, at det ikke er en præcis kundskab. Men det ser ret dårligt ud!
Moderator
· Stockholm
· 57 863 indlæg
Udover ophængningen, så ser det ud til at være samlinger i et rum, der skal bygges til? Samlinger må ikke være skjulte.
Moderator
· Stockholm
· 57 863 indlæg
Ah, jeg missede at det var varme, men det står jo i det første indlæg ser jeg nu.
Jeg antager, at stålrørene er gamle? Gamle stålrør var knap nok fastgjort overhovedet inde i vægge og bjælkelag. Ofte var blot reglerne udskåret, rørene indlagt i udskæringerne, og så slog man en skrå søm over røret og bøjede ned. Det behøvede jo bare holde, indtil vægpladerne, gulvene eller hvad der nu skulle dække over kom på plads. Derefter kom jo rørene ingen steder af sig selv. Rørene er jo også så stive, at det er muligt at montere dem med meget få fikspunkter, hvilket man ofte udnyttede, hvis der ikke var nogle passende krydsninger med regler.
Buntbåndene ser mest ud som en midlertidig løsning for at holde rørene i den rigtige retning, mens koblingerne spændes. Bare at fastgøre ordentligt, når væggen lukkes igen.
Jeg irriterer mig mere over stålrørskoblingen, som nok ikke bør bygges ind. I alle tilfælde mener MMA, at deres stålrørskobling skal sidde synligt eller i det mindste være tilgængelig.
Buntbåndene ser mest ud som en midlertidig løsning for at holde rørene i den rigtige retning, mens koblingerne spændes. Bare at fastgøre ordentligt, når væggen lukkes igen.
Jeg irriterer mig mere over stålrørskoblingen, som nok ikke bør bygges ind. I alle tilfælde mener MMA, at deres stålrørskobling skal sidde synligt eller i det mindste være tilgængelig.
En søm holder jo for evigt. Det er jo en GOD løsning. Strips føles jo for pokkers dårligt.PNO sagde:
Jeg antager at stålrørene er gamle? Gamle stålrør plejede knap at være klamret overhovedet inde i vægge og bjælkelag. Ofte var det kun reglerne, der var udhulet, rørene lagt i hullerne og så slog man en søm skråt over røret og bøjede ned. Det behøvede jo kun at holde, indtil vægpladerne, gulvene eller hvad der nu skulle dække over kom på plads. Så kom rørene jo ingen steder af sig selv. Rørene er jo også så stive, at det er muligt at montere dem med meget få fastgørelsespunkter, hvilket man ofte udnyttede, hvis der ikke var nogen passende krydsninger med regler.
Stripsene ser mest ud som en midlertidig løsning til at holde rørene i den rigtige retning, mens forbindelserne strammes. Bare at fastgøre ordentligt, når væggen lukkes igen.
Jeg irriterer mig mere over stålrørsforbindelsen, som nok ikke bør bygges ind. I det mindste MMA mener, at deres stålrørsforbindelse bør være synlig eller i det mindste tilgængelig.
Skal jeg bestille en ekstern VVS'er? Men hvem? Han kan måske også lide strips?
Tror generelt set ikke, det spiller nogen rolle eller er et problem.
Havde det drejet sig om drikkevand, så havde man måske ønsket at forankre, så rør/koblinger ikke bevæger sig eller vibrerer ved til- og frakobling. Efter 10 års cyklus kan man forestille sig, at en kobling potentielt set kan begynde at lække.
Men i et varmesystem har man ikke disse trykforandringer med efterfølgende bevægelser, derfor tror jeg generelt set ikke, ovenstående er et problem overhovedet.
Æstetisk kan man mene, hvad man vil om det, en rørbærer ville have været pænere. Men på den anden side har du et patchwork-tæppe af træstykker, der heller ikke er æstetisk tiltalende. Heldigvis skal skidtet sømmes til og intet vil kunne ses, så hvorfor bruge tid på et ikke-problem?
Havde det drejet sig om drikkevand, så havde man måske ønsket at forankre, så rør/koblinger ikke bevæger sig eller vibrerer ved til- og frakobling. Efter 10 års cyklus kan man forestille sig, at en kobling potentielt set kan begynde at lække.
Men i et varmesystem har man ikke disse trykforandringer med efterfølgende bevægelser, derfor tror jeg generelt set ikke, ovenstående er et problem overhovedet.
Æstetisk kan man mene, hvad man vil om det, en rørbærer ville have været pænere. Men på den anden side har du et patchwork-tæppe af træstykker, der heller ikke er æstetisk tiltalende. Heldigvis skal skidtet sømmes til og intet vil kunne ses, så hvorfor bruge tid på et ikke-problem?
Moderator
· Stockholm
· 57 863 indlæg
Men det kan jo være en god idé at tjekke, hvilket fabrikat på kobling det er, og om anvisningerne fra producenten tillader skjult montage. Det er ikke nok, at sikkert vand reglerne generelt tillader skjulte varme-koblinger. Materialet skal også være egnet.
Ja, alt elendighed skal jo sømmes igen, i det mindste skruesS Slarvpellen sagde:Tror generelt set ikke det spiller nogen rolle eller er et problem.
Havde det handlet om tappvand, så havde man måske ønsket at forankre, så at rør/koblinger ikke bevæger sig eller vibrerer ved af- og påslag. Efter 10 års cykler kan man forestille sig, at en kobling potentielt set kan begynde at lække.
Men i et varmesystem har man ikke disse trykforandringer med efterfølgende bevægelser, derfor tror jeg generelt set ikke ovenstående er et problem overhovedet.
Æstetisk kan man mene, hvad man vil om det, en rørbøjle havde været pænere. Men åas har du en lapklæde af træstykker, som heller ikke er æstetisk tiltalende. Heldigvis skal skidtet sømmes igen, og intet vil kunne ses, så hvorfor bruge tid på et ikke-problem?
Man må da kunne stole på en rørsmed? At han ved, hvad pokker han laver? Eller gætte de bare? Vedhæfter billeder. Uklart hvad det er for et mærke. Der står MMA, CR, Vatette.H hempularen sagde:
Hvordan skal man vide, hvad der gælder for disse? For mig umuligt at finde.
Firmaet er tilsluttet COMFORT i alle henseender.
Moderator
· Stockholm
· 57 863 indlæg
Det er altså det sidste billede, der viser en kompressionskobling mod stålrør. Der kan være begrænsninger for, hvor de må anvendes. Jeg ved ikke, hvordan det er med den, vi ser på billedet.
Om man kan stole på denne blikkenslager, kan måske lidt kobles til, hvordan det ser ud i øvrigt...
Om man kan stole på denne blikkenslager, kan måske lidt kobles til, hvordan det ser ud i øvrigt...
Jeg har prøvet at rokke rørerne. Det er ret grove ting, og alt sidder virkelig fast. Tror faktisk ikke, de der kabelbindere har nogen betydning. Sandsynligvis har de bare brugt dem til at "rette" rørerne op, mens de arbejdede. Den som lever, får se. Living on the edge...
Klik her for at svare