Medlem
· Västerbottens län
· 18 059 indlæg
Det er vel en god idé. Hylder er limtræ af ikke så brede stykker, så det er et godt materiale, der ikke vil vride sig og krumme så meget. MEN min anbefaling er at male også bagsiden for at få et ensidet materiale, så fugt ind eller ud af pladen bliver ensidet, bare for at mindske risikoen for krumning.
Protte
Protte
Bare som afskrækkende eksempel kan jeg nævne, at den tidligere husejer (tillige byggefirmaejer) syntes det var fint med IKEAs laminatgulv som vindueskarme. Uden at fjerne hverken not eller fer...
For at svare på TS spørgsmål vil jeg anbefale MDF, hvis de alligevel skal dækmales.
For at svare på TS spørgsmål vil jeg anbefale MDF, hvis de alligevel skal dækmales.
Jeg har købt en billig bordplade af bøg og savet op til vindueskarme. Derefter bruger jeg mdf til den resterende indklædning. Bøg er utroligt hårdt træsort sammenlignet med fyr. Og en 620mm bred plade kan let saves op til en ret stor mængde vindueskarme.
Eller taler du slet ikke om vindueskarmen?
Eller taler du slet ikke om vindueskarmen?
Selv har jeg revet en bue i en døråbning, der var lavet af laminatgulv, men jeg mener ikke, det spiller i samme kategori som limtræskive. Laminatgulv dur til nøds som gulv, men ikke til specielt meget andet. Jeg har bemærket, at mange bruger mdf til vinduessmykker, men burde det ikke blive mere holdbart med limtræskive? Hvilke fordele skulle mdf have? Hvis der er interesse, kan jeg lægge et billede op af mine smykker.
Erik
Erik
Hej igen...
Jeg ser nogle fordele ved mdf, uden at derfor se nogle særlige ulemper ved stavlimede hylder.
Fordele mdf
-Prisen
-Størrelse på plader, man får mindre spild
-Let bearbejdning med sav, fræser etc.
-Absolut glat overflade, ingen spartling
-Findes bøjeligt til runde vinduer.
Så har jeg svært ved at se, at belastningen på en vindueskarm er så stor, at det gør en forskel mellem hylder og mdf. Sandsynligheden for skader afgøres nok snarere af, hvordan man maler overfladen og med hvilken type maling...
Jeg har brugt mdf, både færdigmalet og ubehandlet til ca. 35 vinduer med meget godt resultat. Monterede desuden karmene på vindueskarmene, før vinduerne blev monteret, hvilket reducerer antallet af sømhuller at spartle...
Mvh Wasa
Jeg ser nogle fordele ved mdf, uden at derfor se nogle særlige ulemper ved stavlimede hylder.
Fordele mdf
-Prisen
-Størrelse på plader, man får mindre spild
-Let bearbejdning med sav, fræser etc.
-Absolut glat overflade, ingen spartling
-Findes bøjeligt til runde vinduer.
Så har jeg svært ved at se, at belastningen på en vindueskarm er så stor, at det gør en forskel mellem hylder og mdf. Sandsynligheden for skader afgøres nok snarere af, hvordan man maler overfladen og med hvilken type maling...
Jeg har brugt mdf, både færdigmalet og ubehandlet til ca. 35 vinduer med meget godt resultat. Monterede desuden karmene på vindueskarmene, før vinduerne blev monteret, hvilket reducerer antallet af sømhuller at spartle...
Mvh Wasa
Medlem
· Västerbottens län
· 18 059 indlæg
Kanten på MDF suger meget maling, så man skal male kanten 3-4 gange, før det "bundfælder", men derefter er det fest at male på.
Protte
Protte
Overvejer noget lignende. Har sat gips på stålregler væggene i en kælderstue, hvilket betyder, at væggen bygger ca. 5,7 cm + ca. 15 mere, hvor døren er ind til kælderstuen. Finder intet planhøvlet, der er så bredt, at det dækker til inddækning uden at sammensætte. Virker det at sætte hvidmalet hylde direkte mod betonvæggen for at beklæde dør og vindue? Skal man olie siden, man har skåret til, hvis man har brug for det?
Et trådlyft på 5 år gør vel ikke noget..
Hvilket alternativ er bedst, MDF eller limtræplade? De alternativer jeg kigger på er:
1) Færdigmalede vindueskarme af MDF i den rette bredde, 244 kr for 2,4 meter på det lokale byggemarked. Havde bare tænkt mig at save op og montere (hvordan man nu gør det pænest). Eller skal man male et ekstra lag?
2) Hyldebrædder i limtræ fra biltema. 150 kr for 2,4 meter, derefter skal jeg save 2 cm af med bordsaven og så rulle to lag med møbellak, før de monteres. Skal man male et ekstra lag?
Hvilket alternativ er bedst, MDF eller limtræplade? De alternativer jeg kigger på er:
1) Færdigmalede vindueskarme af MDF i den rette bredde, 244 kr for 2,4 meter på det lokale byggemarked. Havde bare tænkt mig at save op og montere (hvordan man nu gør det pænest). Eller skal man male et ekstra lag?
2) Hyldebrædder i limtræ fra biltema. 150 kr for 2,4 meter, derefter skal jeg save 2 cm af med bordsaven og så rulle to lag med møbellak, før de monteres. Skal man male et ekstra lag?
Er alt lige og fint, kan du bruge færdigmalet mdf. Jeg arbejder også med skråninger herhjemme, men da det eneste, der er lige her, er vinduerne, skærer jeg mine egne af mdf-plader. Tænkte på at bruge færdigmalet, men der er så mange specialløsninger, at jeg alligevel ville ende med at male.
Klik her for at svare