7,040 læst ·
22 svar
7k læst
22 svar
Hydraulisk kalkmørtel på skorsten?
Skal hydraulisk kalkmørtel bruges på skorstenen ovenpå taget?
Indtil videre har jeg brugt Puds- & Muremørtel C til at reparere revner og jævne ud, hvor dele af tegl er faldet af.
Indtil videre har jeg brugt Puds- & Muremørtel C til at reparere revner og jævne ud, hvor dele af tegl er faldet af.
N
neo11
Husejer
· Stockholm/Bromma
· 2 463 indlæg
neo11
Husejer
- Stockholm/Bromma
- 2,463 indlæg
Nej, brug gerne c mørtel da det er billigere.
Hvorfor tror du at du skal have hydraulisk kalkmørtel?
Men ren kalkmørtel er ikke forkert weber 142, lidt blødere end c mørtel og klarer bevægelser bedre.
Hydraulisk er heller ikke forkert, men ville ikke være førstevalget.
Hvorfor tror du at du skal have hydraulisk kalkmørtel?
Men ren kalkmørtel er ikke forkert weber 142, lidt blødere end c mørtel og klarer bevægelser bedre.
Hydraulisk er heller ikke forkert, men ville ikke være førstevalget.
Senest redigeret:
N
neo11
Husejer
· Stockholm/Bromma
· 2 463 indlæg
neo11
Husejer
- Stockholm/Bromma
- 2,463 indlæg
Du tænkte altså på at pudse hele skorstenen uden at male den?
C brug med cement er lidt gråere, hydraulisk lidt gult, almindelig kalkmørtel er nok hvidest.
Men forskellene er små, og man ser dem næsten ikke medmindre de er ved siden af hinanden.
C brug med cement er lidt gråere, hydraulisk lidt gult, almindelig kalkmørtel er nok hvidest.
Men forskellene er små, og man ser dem næsten ikke medmindre de er ved siden af hinanden.
Er den pudset med kalkmørtel, så er den hvid og males ikke. Det er en grund til at bruge hydraulisk kalkmørtel.lllusion sagde:
Er den pudset med cementholdig mørtel, så er den grå og males hvid med kalkning eller silikatmaling. Hvad angår den sidste, pas på akrylindhold i mange produkter. Så svaret er, for at få den hvid og efterligne kalkpuds.
I dag anvendes almindelig mørtel på skorstene. Men skal de være pudset, så sørg for at der anvendes net mellem de to pudslag, det er en meget udsat konstruktion, og frostskader er almindelige. Og det er supervigtigt med konstruktionen, så den beskyttes mod vand. En krone i plade eller støbt beton er en meget god idé.lllusion sagde:
Har man et ældre hus med bevaringsværdi, fortsætter man med kalkmørtel til reparationer præcis som den originale løsning. Det ser jo for grimt ud ellers, og det er ikke en god idé at blande forskellige mørtler og lægge hårdere mørtel på blødere udendørs. Det slipper.
Jeg pudsede med cementmørtel. Males kalkning direkte på mørtlen med en pensel?Claes Sörmland sagde:
Skal det tørres mellem strygningerne eller er der brug for flere strygninger på samme tid for at få kalken ind i den ujævne overflade?Claes Sörmland sagde:
Sidder det fast egentlig? Jeg har set malet kalkmaling, som slipper efter nogle år. Jeg ville hellere beholde den grå (cement) farve end at kalkmalingen begynder at løsne.
Det skal tørre mellem strygningerne, så luften CO2 kan komme til at karbonatisere det slækkede kalk. Smører man for meget på for hurtigt, bliver det mere som et pulver, der sidder på overfladen og let regner bort.lllusion sagde:
Kan du lide cementudseendet, så lad det være sådan. Så har du bare en grå skorsten.
Tak!Claes Sörmland sagde:
Jeg undrer bare, om der er risiko for, at kalkmalingen slipper. Hvid er pænt, men ikke hvis det begynder at løsne sig. Gør det?Claes Sörmland sagde:
N
neo11
Husejer
· Stockholm/Bromma
· 2 463 indlæg
neo11
Husejer
- Stockholm/Bromma
- 2,463 indlæg
Pudsede du med cementbrug? Hvilket cementbrug A, B eller C?lllusion sagde:
Skal du male den så brug weber kalkmaling 246. Hvis blylåget på skorstenen ikke lækker, så vil skorstenen holde sig frisk.
Hvis det lækker, så vil det se dårligt ud efter et år.