Hej!
Jeg skal fixe skorstenen på vores gamle skur da der lækker ind en hel del vand der når det regner. Skorstenen ser ud til at være i fire store støbte blokke eller lignende, altså ikke en almindelig murstensskorsten.
Skuret er fra 1893, følger ikke alle byggeregler og vil heller ikke gøre det fremover.
Det man har gjort er, at man har trukket en skorstensplade over så den sidder med måske 0,5 cm mellemrum til skorstenen og derefter tætnet med mørtel i fald fra skorstenen og ud på pladen.
I gennemskæring ser det ud omtrent sådan her, rette streg er skorstenen, skrå er mørtlen. De to nederste streger er til venstre skorstenen og til højre pladen. Meget stolt over min ascii-tegning (google "ascii art" for at se folk der er lidt dygtigere).
|
|\
| |
Ved at det havde været lettere med et billede, men har ingen tilgængelig for øjeblikket.
Mørtlen er med tiden forvitret og mangler derfor til dels, så jeg tænkte at slå den resterende mørtel væk og lægge ny på så det bliver tæt men stadig bevarer sit udseende. Det store spørgsmål er så - hæfter kalkmørtel/hydraulisk kalkmørtel på plade? De havde vel næppe noget cement i 1893.
Tak og hej!