13,760 læst ·
8 svar
14k læst
8 svar
Hvornår kan jeg lægge gulv på flydespartel?
Jeg er i gang med at lægge gulv derhjemme. Jeg har lige fået installeret gulvvarme, og stedet hvor alle varmerør samles, kunne ikke lægges i EPS sporpladerne. Derfor har jeg støbt op til den almindelige gulvhøjde der. Området er ca. 0,75 kvm stort. Den samlede tykkelse på gulvet var 50 mm. Jeg lagde grovbeton i bunden, ca. 40 mm, og afsluttede med 10 mm flydespartel.
Nu skal jeg lægge aldersbestandig plast på dette og så lægge gulvet. Hvor længe bør jeg vente med at lægge plasten og gulvet, så jeg ikke lukker nogen fugt inde fra grovbetonen eller flydespartelen?
Nu skal jeg lægge aldersbestandig plast på dette og så lægge gulvet. Hvor længe bør jeg vente med at lægge plasten og gulvet, så jeg ikke lukker nogen fugt inde fra grovbetonen eller flydespartelen?
Det er jo betonen, der er problemet, den holder jo fugten. Du skulle bare have brugt kun flydespartel, så havde der ikke været nogen problemer med at lægge efter nogle dage. Nu ville jeg have ventet mindst en uge.
Men fugten kan vel ikke gøre så stor skade, eftersom den er begrænset? Det vil jo bare fordampe en ringe mængde vand, så er det jo slut. Det vil jo ikke komme fugt under længere tid. Jeg tænker, at den fugt, der kommer, mens betonen hærder, så vil tørre ud. Eller er det nok til at gøre skade? Laminatgulvet kommer den jo ikke til, for der ligger plast imellem. Det skal være spånpladen, der ligger under betonen da.
Det er delvis plasten, der kan være et problem, da betongfugten ikke kan ventileres ud gennem den.
Selv løftede jeg præcis på ca. 2 kvm plastikmåtte, som har ligget løst på et betongkellergulv i 4 år. Der var en tydelig kant af fugt og sort skimmel præcis der, hvor måtten havde ligget. Lugter (bogstaveligt) af as i hele kælderen nu.
Selv løftede jeg præcis på ca. 2 kvm plastikmåtte, som har ligget løst på et betongkellergulv i 4 år. Der var en tydelig kant af fugt og sort skimmel præcis der, hvor måtten havde ligget. Lugter (bogstaveligt) af as i hele kælderen nu.
Klik her for at svare