11,253 læst ·
10 svar
11k læst
10 svar
Hvornår/hvordan kan beton "fryse i stykker"
Hvordan fungerer det her med beton, vand og kulde egentlig? Lad os sige, at man støber en lille betonplade og lægger den ubeskyttet på jorden udendørs. Så vil det regne og smelte sne på den, hvilket gør, at betonen delvist "suger til sig" vand, ikke? Er det det, der er problemet, når det så bliver frostgrader ude? Sprækker hele pladen da, eller hvordan fungerer det her egentlig?
Medlem
· Västmanland
· 2 229 indlæg
Har du sprækker i pladen, store som små, og der trænger vand ned i disse, kan du have problemer. Når vand fryser til is ekspanderer det, og det kan få betonen til at sprænge i stykker.
Desuden har du jo jorden under at tænke på: ved frost i jorden (uden kapillærbrydende lag) ændres underlaget for betonpladen, og risikoen er så, at den revner... Kapillærbrydende lag er altid at foretrække, og der findes jo vandtæt beton, der klarer en hel del...
Jeg var lidt uklar i mit første indlæg, med "platta" mente jeg ikke en grundplade, men simpelthen en "betongklump", som man lægger løst på jorden bare for at se, hvad der sker med den.
Det jeg undrer mig over, er simpelthen hvad der sker med betonen, når det svenske vejr har haft sin effekt
Det jeg undrer mig over, er simpelthen hvad der sker med betonen, når det svenske vejr har haft sin effekt
Du får problemer, hvis den beton, du har brugt, har for høj luftindhold. Det, man ønsker i beton, er en masse små, små mikroskopiske lufthuller. Hvis jeg ikke tager fejl, er de fleste K40 mørtel frostresistente. Læs producentens datablad.
Skal man hårdt trække det, så er egentlig ikke beton beregnet til at have tomhuse.
Bedst klarer det sig, hvis det får en eller anden form for "yderfrakke" som maling, dækplade etc.
Selvfølgelig varierer modstandsdygtigheden afhængigt af, hvor porøs betonen er, hvilken styrkeklasse, vct-tal, tilsætningsstoffer, hærdetid m.m.
Bedst klarer det sig, hvis det får en eller anden form for "yderfrakke" som maling, dækplade etc.
Selvfølgelig varierer modstandsdygtigheden afhængigt af, hvor porøs betonen er, hvilken styrkeklasse, vct-tal, tilsætningsstoffer, hærdetid m.m.
Det var lidt det her, jeg mistænkte, men ikke turde spørge om, da man ser så mange betonkonstruktioner, hvorend man kigger (udendørs).volvo sagde:
Er det simpelthen et spørgsmål om at "forsegle" de betonoverflader, der er udsat for vand, eller hvad er problemet? Kan man i så fald beskytte beton ved hjælp af, lad os sige, tætmembran til vådrum? Et eksempel, lad os sige at jeg har støbt en betonplade, som jeg vil lægge klinker på - skal man så smøre en slags "fugtspærre" på betonen, før man lægger fix, fliser og fuger?
Medlem
· Västmanland
· 2 229 indlæg
Da vi havde vores garageplade klar længe før garagen (stadig ikke klar), fik vi tippet at lægge halm på pladen og derefter trække en presenning over. Pladen klarede en vinter uden problemer.
Klik her for at svare