Nå, spørgsmålet lyder som i overskriften.
Jeg skal udbedre en trappe. Hovedet slår på vej ned (og op). Det er ikke værdigt at have det sådan i eget hjem.
Enten saver jeg bjælkelaget op i etagen ovenover. Dette medfører en del æstetiske problemer. Eller også skaffer jeg en ny trappe. Den nuværende trappe er ok hvad angår hældning. Jeg har lidt svært ved at forestille mig, hvor stejl man kan lade den være uden at trappen opleves som grim og ubehagelig.
Den nuværende trappe er 10 trin, fra indgang til 1. plan til 2. plan i suturænghus (2/3-dels etagehøjde)
Findes der fastsatte normer for hældninger? Eventuelle egne overvejelser fra forumets medlemmer?
Mvh
///j
Jeg skal udbedre en trappe. Hovedet slår på vej ned (og op). Det er ikke værdigt at have det sådan i eget hjem.
Enten saver jeg bjælkelaget op i etagen ovenover. Dette medfører en del æstetiske problemer. Eller også skaffer jeg en ny trappe. Den nuværende trappe er ok hvad angår hældning. Jeg har lidt svært ved at forestille mig, hvor stejl man kan lade den være uden at trappen opleves som grim og ubehagelig.
Den nuværende trappe er 10 trin, fra indgang til 1. plan til 2. plan i suturænghus (2/3-dels etagehøjde)
Findes der fastsatte normer for hældninger? Eventuelle egne overvejelser fra forumets medlemmer?
Mvh
///j
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 indlæg
Der findes en simpel formel til at beregne passende forhold på trin-dybde og stighøjde.
2x stighøjde + trin-dybde ≈ 62 (anbefalingen er normalt 60-64)
Eksempel:
Hvis trinhøjden er 18 cm, bliver det 62 - (2x18) = 26 cm trin-dybde. Med en trappekant på 3 cm bliver trin-dybden 29 cm.
Trappen begynder at blive stejl, når stighøjden bliver 20-21 cm.
2x stighøjde + trin-dybde ≈ 62 (anbefalingen er normalt 60-64)
Eksempel:
Hvis trinhøjden er 18 cm, bliver det 62 - (2x18) = 26 cm trin-dybde. Med en trappekant på 3 cm bliver trin-dybden 29 cm.
Trappen begynder at blive stejl, når stighøjden bliver 20-21 cm.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 indlæg
Klik her for at svare