Skal sætte et hegn op. Ingen overraskelser, fundamenter, stolper, bærende bjælker og hegnslister. Har købt affasede regler til afvanding.

Spørgsmål: alle arbejdsbeskrivelser viser, at bærende bjælkes afvanding er MOD listerne. Selv hegn, jeg har set på, har det, men for mig virker dette intuitivt FORKERT. Hvorfor ikke have vinklen fra listerne, så vandet kan løbe af uden at havne mellem bærende bjælke og liste?

Typisk arbejdsbeskrivelse fra hornbach: https://www.hornbach.se/projekt/bygga-staket/
 
  • Diagram viser installation af et hegn med stolpe monteret på en plint og understøttende bjælke i træ.
  • Stakitillustration med lodret stolpe og vandret bærline fastgjort på betonfundament set fra siden.
  • Illustration af et hegn med en lodret stolpe fastgjort til en betonplint, og en vandret bærline monteret mellem stolperne.
J jonasandero sagde:
Skal sætte et hegn op. Ingen problemer, stolper, pæle, bærende bjælker og hegnsbrædder. Har købt affasede reglar for afvanding.

Spørgsmål: alle arbejdsbeskrivelser viser, at bærende bjælkes afvanding er MOD brædderne. Også hegn, jeg har set på, har det, men for mig virker det intuitivt FORKERT. Hvorfor ikke have vinklen fra brædderne så vandet kan løbe af uden at ende mellem bærende bjælke og bræt?

Typisk arbejdsbeskrivelse fra hornbach: [link]
Jeg tror alle hegn, jeg har set, har haft afvanding fra brædderne, havde det også selv på det tidligere hegn.

Ville let gøre det igen, hvis ingen har en god begrundelse for, hvorfor man vil have vandet mod brædderne og ikke frisie.
 
Men billederne viser jo, at vinklen gør, at vandet løber netop fra…
 
  • Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Men billederne viser jo, at vinklen gør, at vandet løber netop fra…
Tjek i beskrivelsen, sidder ikke ribberne på modsatte side af stolperne der? 🤔
 
TS tænker rigtigt uanset hvordan billederne tolkes ;)
 
  • Synes
  • Elsker
VidarH og 2 andre
  • Laddar…
Lettere at skifte ribber end stolper, måske..?
 
  • Synes
Anna_H og 1 anden
  • Laddar…
FredrikR FredrikR sagde:
Jeg tror alle hegn jeg har set har haft afvandingen fra ribberne, havde det sådan selv på det forrige hegn.

Ville let have gjort det igen, hvis ingen har en god begrundelse for, hvorfor man vil have vandet mod ribberne og ikke friekanten.
Tænker det samme
 
  • Synes
FredrikR
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Men billederne viser jo, at vinklen gør, at vandet løber netop fra...
Forkert. Vandet vil jo løbe mod hegnets ribberne.
 
J jonasandero sagde:
Forkert. Vand vil jo løbe mod stakit ribberne.
Så har jeg brug for briller! I rest my case ;)
 
  • Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Men billederne viser jo, at vinklen gør, at vandet løber netop fra…
FredrikR FredrikR sagde:
Kig i beskrivelsen, sidder ribberne ikke på modsatte side af stolperne der? 🤔
Dette føles jo helt skørt?
 
  • Illustration af en monteringsvejledning med en orange stolpe, en planke og skruer på lys baggrund.
  • Synes
FredrikR
  • Laddar…
J jonasandero sagde:
Detta føles jo helt skørt?
Nu forstår jeg, det billede er skørt, sådan bygger man helst ikke.
 
  • Synes
klaskarlsson og 1 anden
  • Laddar…
Violina Violina sagde:
Lettere at skifte ribber end stolper, måske..?
Måske er det tanken, men en trykstolpe 70x70 tåler jo fugt meget bedre end en 20x34 ribbe.

Og det skøre er, at alle byggevejledninger viser det samme.
 
ja sikkert tænkt for enkelt hurtigt for DIY personer

Men hvis man vil have det lille ekstra 2-4 årene så skal liggaren være mellem stoplerne og sneddel indad så vandet løber af SAMT ingen fodhold for den lille personen... bare hvordan jeg ser det
 
  • Synes
jonasandero og 1 anden
  • Laddar…
J jonasandero sagde:
Det føles jo helt skørt?
Enig, vend hældningen ville jeg sige.
 
J jonasandero sagde:
Måske er det tanken, men en tryk stolpe 70x70 tåle jo væde meget bedre end 20x34 ribbe.

Og det mærkelige er, at alle byggevejledninger viser det samme.
En 70*70 trykt stolpe som "bliver ekstra vandbegydt" vil nok næsten aldrig blive helt tør, en 20*34 ribbe vil nok tørre alligevel..
 
  • Synes
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.