6,381 læst ·
28 svar
6k læst
28 svar
Hvorfor "mugner" vægge og gulv i kælderen?
Hvis det var samme forhandler, der anbefalede dig at male med plastmaling på en ældre kældervæg, som nu siger, du skal behandle med grønfri, ville jeg holde mig meget langt væk fra den forhandler.P peter.linkan sagde:Jeg blev anbefalet at skrabe væk og behandle med Jape.
Jape skimmel-fri er til indendørs brug "i vægge, bjælkelag, krybekældre, kældre, badeværelser og lofter" og mod "vækst af skimmel og blåning samt mikrobiell lugt".
Pletfri er til udendørs brug, bruges på træoverflader, og mod "sorte pletter forårsaget af skimmel samt alger".
Derfor er det ikke pletfri og da antog jeg, at jeg skal bruge skimmelfri.
Som tidligere skrevet, rigtigt behandlet så behøver gamle udrænerede kældervægge ikke at være et stort problem. Med tæt maling så kommer problemerne med e-posten....
Nej, det er en dygtig håndværker.J JohanLun sagde:Hvis det var den samme forhandler, der anbefalede dig at male med plastmaling på en ældre kældervæg, som nu siger, at du skal behandle med grönfri, ville jeg holde mig meget langt væk fra den forhandler.
Som tidligere skrevet, hvis de er korrekt behandlet, behøver gamle udrænede kældervægge ikke være et stort problem. Med tæt maling kommer problemerne med e-posten....
Flügger maling handler jeg aldrig hos igen
Det trælse er, at det er et helvede at få fjernet plastmaling fra væggene.P peter.linkan sagde:
Og selvfølgelig kan det eventuelt blive skimmelsvamp under, hvis fugten holdes inde inden malingen sprækker.
Ush!J JohanLun sagde:
Jeg må afvente og håbe, at det ikke bliver mere end det, som nu har været, som en tidligere skribent skrev herover, at det havde været for ham.
Skulle det sprede sig over hele rummet, må jeg jo slibe det hele ned, pudse om, og male med silikat. Havde ønsket, at Flügger tog regningen for det...
Flügger skriver i hvert fald, at den færdige maling er diffusionsåben, så den bør fungere. Har ikke tjekket de andre farver.
https://www.flugger.se/inomhus/takfarg/archaia-kompositionsfarg-tak-vagg/p-KOMP VI/
https://www.flugger.se/inomhus/takfarg/archaia-kompositionsfarg-tak-vagg/p-KOMP VI/
Hvad er der så at gøre? Bare skrabe væk igen og igen, mens det spreder sig og kommer tilbage gang på gang?
Så antager jeg, at det ikke var malingens skyld alligevel, eftersom det kommer frem igen, selv der hvor jeg har skrabet al maling væk?
Så antager jeg, at det ikke var malingens skyld alligevel, eftersom det kommer frem igen, selv der hvor jeg har skrabet al maling væk?
Angående farven så kan jeg vende tilbage. Jeg ringede til Flugger nu og spurgte om forskellen mellem Archaia kompositionsfarve og silikatfarve. Hun sagde, at begge er diffusionsåbne, så de slipper begge igennem fugt lige godt, og saltudfældningen skyldes derfor ikke farven.
Fordelen med kompositionsfarven er, at den også kan males ovenpå tidligere silikatfarve, hvis man skal male ovenpå gammel farve og ikke ved, hvad det er.
Fordelen med silikatfarven er, at den også kan anvendes udendørs.
Til indendørs i kælderen går begge lige godt, men kompositionsfarven er noget billigere.
Fordelen med kompositionsfarven er, at den også kan males ovenpå tidligere silikatfarve, hvis man skal male ovenpå gammel farve og ikke ved, hvad det er.
Fordelen med silikatfarven er, at den også kan anvendes udendørs.
Til indendørs i kælderen går begge lige godt, men kompositionsfarven er noget billigere.
Men det store problem, når det gælder silikatfarve, som de fleste malere plejer at sælge, er vel, at det ikke er "ægte" silikatfarve som f.eks. farve fra keim, om det skyldes, at visse blander i akrylat, ved jeg ikke, men jeg tror, der findes et par tråde om dette fra før.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 indlæg
Du har fugt, der kryber gennem væggene, og det vil ikke stoppe uanset, hvad du maler med eller sprayer på af midler.
Det skal løses udefra og selv det måske ikke hjælper, hvis du har gennemslag på gulvene også. Vægge og gulve kan også suge jordfugt og imod det hjælper intet andet end at løfte huset og lave et bedre fundament med kapillarbrydende materialer.
Det skal løses udefra og selv det måske ikke hjælper, hvis du har gennemslag på gulvene også. Vægge og gulve kan også suge jordfugt og imod det hjælper intet andet end at løfte huset og lave et bedre fundament med kapillarbrydende materialer.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 indlæg
en normal silikatmaling er intet andet end en modificeret almindelig "plastmaling".....J JonasJN sagde:
Nja, nu ved jeg for så vidt ikke med sikkerhed om det er sandt, men mange steder kan man læse, at en silikatmaling må indeholde max 5% akrylat for at få kaldes silikatmaling.S Stefan1972 sagde:
Problemet, hvis TS har smurt på akrylmaling, er at ren silikatmaling eller for den sags skyld kalkmaling ikke hæfter på denne.
Klik her for at svare