Har anskaffet høj-kvalitets høvlet, 25mm granpanel til bygningsbevarende facaderenovering men har stødt på et problem, som jeg slet ikke havde regnet med.

Jeg har lært, at kernesiden skal vende udad på panelet. Dels fordi denne side er mest modstandsdygtig mod råd, dels fordi panelet da kuver sig med yderkanterne indad, mod facaden (som på billedet nedenfor), hvilket tætner til sprækkerne mellem panelet.

Nu hvor jeg har skåret et par længder panel og testmalet indendørs, har de alle sammen kuvet sig på DEN ANDEN vej. Altså, hvis jeg nu sømmer dem op med kernesiden udad, ville panelet være konvekst/skålformet med store sprækker imellem. Altså stik modsat hvad billedet nedenfor viser.

Hvad er gået galt? Har panelet tørret for hurtigt indendørs og kuvet sig den anden vej? Eller opfører gran sig anderledes end fyr? Overalt jeg googler, står der at træ kuver sig i henhold til billedet, så jeg kan ikke forstå, hvorfor det bliver omvendt for mig ...

Taknemmelig for hjælp!

• Diagram viser træets kuvertform ved forskellige orienteringer: øverst med kerne opad, nederst med kerne nedad, i forhold til fugt og spænding.
Billedet ovenfor gælder kun ved faldende fugt i panelet = panelet tørrer. Har du malet med en moderne vandbaseret maling, tilfører du fugt, da malingen hurtigt tørrer på overfladen, og fugten skal derefter vandre gennem hele fibermassen til den anden side. Hvis du bruger en gammel maling, hvor opløsningsmidlet er terpentin/terpentinolie, forsvinder det ud gennem malingen. Sandsynligvis forsvinder buetheden efter et stykke tid. Et bræt er kun plant, når fugtigheden er den samme som på det tidspunkt, det blev slutbehandlet.

• Synes
styren
  • Laddar…
Kan bare konstatere, at jeg også undrer mig over forskellen mellem virkelighed og teori. Har også fået indlært sur vs glad mand, men må gang på gang konstatere, at det ikke passer. Har dog ikke fundet ud af, hvad det er, der gør, at det ikke passer. Ifølge min erfaring bliver det aldrig rigtigt efter et stykke tid, men en skæv bræt forbliver skæv i tid og evighed og bliver om muligt blot langsomt værre. Og det ser ikke ud til at gøre nogen forskel, om man vender den indre eller ydre side (glad/sur mand) af brættet udad/opad.

Jeg kobler det til moderne håndtering af træ, hvert eneste skridt fra frøplante til bræddehandel, da ældre træ næsten aldrig lider af sådanne problemer.

• Synes
Leif i Skåne og 1 anden
  • Laddar…
Sådan der plejer at kunne ske, når man maler. Når brædderne kommer på væggen, vil næsten alle vride sig den rigtige vej med tiden.

Permanent forkert vej vridte brædder opstår, når savede brædder er blevet tørret hårdt i trætørre og derefter høvlet. Når de så kommer ud i virkelig udendørs fugtighed, vrider de sig den forkerte vej.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.