Som titlen siger... hvorfor er det altid anbefalet at sætte renoveringsgips med fliselim eller monteringslim og ikke bare søm, hvis underlaget er nogenlunde jævne letbetonvægge? Mistænker mange vil sige, at det ikke sidder tilstrækkeligt "tæt" mod underlaget, hvis man kun sømmer, men ifølge de fleste gipsleverandører skal man lægge monteringslim i striber med 200 mm mellemrum, så pladen vil alligevel "svæve" mellem limstriberne. Sømmer jeg med 200 mm mellemrum, sidder gipsen faktisk tættere mod væggen end med monteringslim. Planlægger at sætte sømmene vinklet lidt nedad, så der ikke er risiko for, at de bevæger sig over tid og falder ud.

Som sagt er underlaget i mit tilfælde (Siporex element ca. 900 x 2400) nogenlunde jævnt, men der er flere lag sjusket sat tapet, der sidder som klippefast, som jeg vil dække over. Af tidligere erfaring er det et pokkers arbejde at få fjernet det gamle tapet med damp fra en tapetfjerner. Så der er ingen risiko for, at der dannes store hulrum bag gipsen.

Taknemmelig for alle tips og råd!

Jeg har skruet renoveringsgips med lange gipsskruer direkte ind i pudset letbetonvæg. Fungeret i mange år…

• Synes
Jack2001
  • Laddar…
Er det ikke bare at spartle væggen op?

Virker overkurs at sætte nyt gips.

• Synes
Sander54
  • Laddar…
J jawen sagde:
Er det ikke bare at spartle væggen op?

Virker overkurs at sætte nyt gips.
Har gjort det tidligere men det var så meget arbejde med at skrabe løstsiddende tapet af og så bredspartle 2-3 gange for at få overfladen jævn. Vil desuden have indfældet skyggeprofil nederst i stedet for almindelige gulvlister, så jeg skal sætte renoveringsgipset 6 mm over parketgulvet og lime en lille sort plast vinkelprofil og derefter spartle mod den med samlingsspartel der tåler stød fra støvsugeren osv. Har gjort det i andre rum (dog med 12,5 gips på regler), det bliver skide flot og holder lige så godt som almindelige gulvlister. Det gør også, at møbler kan stå tæt op ad væggene!

F FDT sagde:
Jeg har skruet renoveringsgips med lange gipsskruer direkte ind i pudset letbetonvæg. Fungeret i mange år…
Ja, jeg har skrueautomat, så det går måske endnu hurtigere end at sømme. Tak for tipset!

J Jack2001 sagde:
Ja, jeg har skruvautomat så det går måske endnu hurtigere end at sømme. Tak for tippet!
Går sikkert godt, eneste undtagelse med renoveringsgips er, at den er tynd og blød, hvis væggen er ujævn, så bliver gipsen med måske fordybninger i.

• Synes
Jack2001
  • Laddar…
J jonaserik sagde:
Går sikkert godt, eneste undtagelse med renoveringsgips er, at den er tynd og blød, hvis væggen er ujævn, så bliver gipsen måske med fordybninger i.
Tak for input. Der var nogle huller og hakker øverst og nederst på letbetonelementerne, men jeg spartlede hurtigt med B-mørtel for nogle dage siden, så der ikke ville blive hulrum bag renoveringsgipset.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.