Jeg forsøger at forskønne en kældertrappe, hvor pudset er sluppet. Jeg antager, at den er muret med leca-blokke, da hele kælderfundamentet ifølge den tekniske beskrivelse er det. Egentlig er overfladen ikke så grim, men jeg vil forskønne den. Vander og pudser med Serpo 135, tyndt, tyndt. Egentlig bare så man får overfladen. Men når jeg en uge senere skal rulle på maling, ender pudset på rullen. Så pudset har ikke hæftet til overfladen. Hvad er fejlen???
Du begynder med at forvande trappen rigeligt dagen før du pudser. Puds derefter på en overskyet dag, absolut ikke i direkte solskin. Derefter skal du eftervande pudsen i tre dage, helst om morgenen. Dobbelttjek også vandmængden, som du bruger til mørtelen. Også rengøringen inden pudsningen er vigtig, overfladen må ikke støve eller være sandet. Helst bør du højtryksvaske inden.
De få gange jeg har pudset har jeg også dækket den pudsede overflade med plastik. Har fungeret godt men ved ikke om det ville have fungeret lige så godt uden. Plastikken havde i hvert fald meget kondens på indersiden så den holdt bestemt på fugtigheden.
Jo nok lyder det alt som om pudsen er tørret ud, inden den er hærdet færdigt. Forvand, eftervand og dæk med plastik.
Desuden kan det ofte være klogt at slamre overfladen, inden pudspåslag. I hvert fald hvis det er tale om tykkere puds. Slamningen øger vedhæftningen. Forvand, bland tørmørtel og vand til en vellinglignende konsistens. Påfør med kost eller lignende. Pudse kan du gøre samme dag som slamningen, slamningen skal kun have tørret lidt op.
Desuden kan det ofte være klogt at slamre overfladen, inden pudspåslag. I hvert fald hvis det er tale om tykkere puds. Slamningen øger vedhæftningen. Forvand, bland tørmørtel og vand til en vellinglignende konsistens. Påfør med kost eller lignende. Pudse kan du gøre samme dag som slamningen, slamningen skal kun have tørret lidt op.
Klik her for at svare